PORTAL DLA SENIORÓW
 

Kuchnia

Jak jeść i gotować smacznie i zdrowo? Co powinno znaleźć się w menu seniora, a co lepiej wyeliminować z codziennej diety? Sprawdź, jak prawidłowo zbilansować swoją dietę i poznaj ciekawe przepisy kulinarne.

Dieta

Przepisy

Przepisy i kulinarne inspiracje

Czy seniorzy potrzebują specjalnej diety i jeśli tak, to jak powinna być ona skomponowana? Czy jadłospis dla seniora wymaga wielu wyrzeczeń, czy jest to jedynie kwestia odpowiedniego doboru składników, ilości posiłków i wielkości porcji? Z upływem lat wszelkie mechanizmy w ludzkim organizmie działają na mniejszych obrotach, metabolizm zwalnia tempo, spada poziom aktywności fizycznej, a co za tym idzie zmniejsza się nasze zapotrzebowanie na energię. Jak jeść smacznie i zdrowo? Co powinno się znaleźć w menu seniora, a co warto wyeliminować?

Pomysł na obiad, kolację, czy niespodziewaną wizytę

Gotowanie to nie tylko codzienna konieczność, ale dla wielu osób także pasja, dlatego w naszym serwisie nie brakuje sprawdzonych pomysłów na obiad, tradycyjnych receptur oraz nowatorskich przepisów wartych wypróbowania. Smakujcie rodzimą kuchnię, kuchnie świata i nowe smaki. Proste przepisy na sałatki i smaczne, domowe dania, przydadzą się, gdy wpadną niespodziewani goście, zabraknie pomysłu na rodzinne przyjęcie lub będziecie chcieli pozytywnie zaskoczyć kulinarną nowością. Oczywiście po pysznym obiedzie nadejdzie pora na ciasto czy inny słodki deser. Odkryjcie również przepisy na słodkości. W CafeSenior.pl odnajdziecie kulinarne inspiracje na każdą okazję. Zachęcamy do wspólnego gotowania i oczywiście konsumowania.

Dieta dla seniora

Z wiekiem podstawowa przemiana materii stopniowo słabnie, a gdy towarzyszy temu zdecydowany spadek aktywności fizycznej, to konsekwentnie maleje zapotrzebowanie organizmu na energię. Im człowiek starszy, tym potrzebuje mniej kalorii, ale nie oznacza to drastycznego zmniejszania ilości spożywanych posiłków, a konieczność bardziej świadomego podejścia do sposobu odżywiania. Przede wszystkim, należy pamiętać o tym, że mniejsze zapotrzebowanie na kalorie, nie oznacza mniejszych potrzeb na dostarczanie organizmowi witamin i składników mineralnych. Wręcz przeciwnie, menu dla seniora powinno być skomponowane w taki sposób, aby posiłki optymalnie pokrywały niedobory związane ze starzeniem się organizmu.

Warto zwracać szczególną uwagę na regularność spożywania posiłków. Pomijanie części dań z zaplanowanego jadłospisu, może prowadzić do niedożywienia, a to z kolei niekorzystnie wpływa na ogólny stan zdrowia i samopoczucie seniora. W naszym serwisie sprawdzisz, ile energii z pożywienia potrzebuje Twój organizm w zależności od wieku, płci, wagi, wzrostu i aktywności fizycznej. Przeczytasz również o tym, jak reagować kiedy z wiekiem zaczyna brakować apetytu.

Zasady zdrowego odżywiania dla seniora

W dobie wszechobecnej mody na zdrowe diety nietrudno natknąć się na coraz to nowsze zasady zdrowego odżywiania. Znani i mniej znani, sportowcy, aktorzy, dziennikarze, piosenkarze… wszyscy podpowiadają nam, co powinniśmy jeść, a czego unikać. Jednak to, co dziś uznawane jest za najzdrowsze, jutro może okazać się tanim chwytem marketingowym, popartym jedynie recenzjami znanego blogera, zamiast fachową opinią dietetyka, czy lekarza. Jak w całym tym natłoku informacji odnaleźć to, co prawdziwe i wartościowe? Śledź nasz serwis, a nie ominie Cię spora dawka wiedzy popartej komentarzami ekspertów.

A w kwestii zdrowej diety dla seniora, warto na początek poznać kilka podstawowych zasad:

  • Jedz częściej, ale mniejsze porcje. Staraj się spożywać 4-5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu.
  • Nie zapominaj o nawadnianiu. Pij około 2 litrów płynów dziennie. Najlepiej niegazowanych.
  • Dbaj o to, aby posiłki były urozmaicone i dostarczały jak najwięcej witamin i składników mineralnych.
  • Słodycze i inne podobne słodkie przekąski, zastąp warzywami i owocami.
  • Zwiększ spożycie przetworów mlecznych z odtłuszczonego mleka, jogurtów, kefirów, maślanek, czy chudych serów.
  • Spożywaj więcej ryb, ogranicz spożycie czerwonego mięsa, na rzecz mięsa z drobiu.
  • Smażenie zamień na duszenie, gotowanie, w tym gotowanie na parze, czy pieczenie bez dodatku tłuszczu.
  • Ogranicz spożywanie alkoholu, a mocniejsze trunki zamień na kieliszek czerwonego wina do obiadu. O ile nie istnieją ku temu przeciwwskazania.
  • Białe pieczywo i produkty z białej mąki zamień na pełnoziarniste. Dobrym pomysłem będą grube kasze, razowe makarony, czy dziki ryż.
  • Ogranicz spożycie soli kuchennej, cukru i ostrych przypraw.

Po przeczytaniu podstawowych zasad zdrowego żywienia, pierwsze co przychodzi Ci do głowy, to pytanie “co ja mam właściwie jeść”? Wszystko co lubię jest zabronione! Po pierwsze wiele rzeczy jest dozwolonych, ale we wszystkim należy zachować umiar. Po drugie, warto otworzyć się na nowe smaki, poszukać w naszym serwisie inspirujących przepisów, okaże się, że zdrowo również oznacza smacznie, a dieta dla seniora nie musi być nudna.

Przepisy dla seniora

Czy może być coś lepszego niż kuchnia domowa? Polskie dania są smaczne i pożywne, a odpowiednio przygotowane potrafią być także zdrowe. Warto również zwrócić uwagę na potrawy kuchni śródziemnomorskiej, czy wszelkiego rodzaju zdrowe i lekkostrawne diety, bogate w witaminy i mikroelementy. Na portalu CafeSenior.pl znajdziecie przepisy na dania tradycyjne, ale też potrawy szybkie i łatwe w przygotowaniu. Nie zabraknie różnorodnych smaków, przepisów na obiad, kolację, czy podwieczorek. Nie masz pomysłu na zdrową i pyszną sałatkę, szybką zupę, czy oryginalne śniadanie? Koniecznie wypróbuj nasze przepisy!

Domowe sposoby na przeziębienie

Zdrowe i naturalne produkty mogą posłużyć nie tylko do przygotowania pysznych potraw w kuchni, ale możemy je również z powodzeniem wykorzystać w domowej apteczce. Sprawdź, jak przygotować kurację czosnkową, syrop z cebuli, czy inne tradycyjne mikstury z domowych sposobów na przeziębienie.

W naszym serwisie znajdziesz wiele informacji dotyczących właściwości poszczególnych produktów spożywczych. Opisujemy zarówno prozdrowotne cechy składników jadłospisu dla seniora, jak również przestrzegamy przed tym, czego w diecie należy unikać.