Jadłospis seniora z cukrzycą

Dieta cukrzycowa jest zalecana każdej osobie mającej zbyt wysoki poziom glukozy we krwi. Po 40. roku życia obserwuje się istotny wzrost zachorowań na cukrzycę. Już w ramach profilaktyki warto zadbać o zdrową dietę, zaś gdy zachorujemy – stanie się ona dla naszego zdrowia wręcz niezbędna.

Spis treści

Cukrzyca

Najważniejszym elementem leczenia cukrzycy typu II, zwanej też cukrzycą insulinoniezależną, NIDDM (ang. Non Insulin Dependent Diabetes Mellitus), jest dbałość o odpowiednie żywienie i styl życia.

Objawy cukrzycy

Należy regularnie kontrolować poziom cukru we krwi i zwrócić większą uwagę na swój styl życia – w tym także sposób odżywiania, zwłaszcza gdy:

 

  • przekroczyłeś czterdziestkę,
  • masz nadwagę lub zmagasz się z otyłością,
  • większość czasu spędzasz za biurkiem lub przed telewizorem,
  • zawsze gustujesz w tradycyjnej, tłustej polskiej kuchni.

Reklama

Dieta cukrzycowa

Gdy zachorujesz na cukrzycę typu, twoje życie na pewno ulegnie zmianie – o czym poinformuje Cię lekarz. Dieta dla cukrzyków naprawdę znacząco wpływa na życie, zwłaszcza osób starszych.  By zapobiec zwiększaniu się stężenia glukozy we krwi, zaprzyjaźnisz się zapewne z takimi pojęciami, jak:

 

 

  • diabetolog i diabetyk,
  • stopa cukrzycowa,
  • hipoglikemia i hiperglikemia,
  • glukometr,
  • indeks czy ładunek glikemiczny,
  • wymienniki węglowodanowe (WW)
  • wymienniki białkowo-tłuszczowe (WBT) i nauczysz się je obliczać.

Na pewno zmienisz swoje dotychczasowe nawyki. A ponieważ dieta cukrzycowa stanie się kluczowa dla zachowania twojego zdrowia, pokazujemy, jak może wyglądać prawidłowo zbilansowany jadłospis dla cukrzyka.

Dieta dla cukrzyka

Osoba z cukrzycą powinna być pod stałą kontrolą lekarza, systematycznie mierzyć pozom cukru we krwi, ale także przestrzegać restrykcyjnej diety. Każde odstępstwo od diety cukrzycowej może być niebezpieczne dla zdrowia. W codziennym menu można wspomagać się również specjalnymi preparatami dla cukrzyków.

Co jeść przy cukrzycy - śniadanie

Kanapki z szynką, jajkiem i warzywami

 

  • chleb żytni pełnoziarnisty – 3 kromki
  • jajo kurze – 1 szt.
  • szynka drobiowa – 4 plasterki
  • rzodkiewki – ok. 4 szt.
  • pomidor – mały
  • szczypiorek

Cukrzyca typu 2 - drugie śniadanie

Grahamka z wędliną i ogórkiem kiszonym, jabłko

 

 

  • Bułka grahamka – średnia
  • Szynki drobiowej – 2 plastry
  • Ogórek kwaszony – średni
  • Jabłko

Cukrzyca dieta - 0biad

Spaghetti z warzywami

  • Makaron pełnoziarnisty – 70 g
  • Oliwa z oliwek – łyżka
  • Mięso z ud kurczaka bez skóry – 100 g
  • Pieczarki – 100 g
  • Cebula – pół średniej
  • Pomidory z puszki – pół opakowania
  • Brokuły – 150 g
  • Zioła prowansalskie, czosnek, lubczyk, pieprz, sól

Ugotować makaron – al dente. Mięso podsmażyć na oliwie. Następnie dołożyć pokrojoną cebulę, pieczarki, a po chwili pomidory i różyczki brokuł. Poddusić wcześniej, doprawiając do smaku przyprawami. Podawać z makaronem.

Dieta dla cukrzyków - podwieczorek

Truskawkowy deser

 

  • Truskawki mrożone – 150 g
  • Otręby granulowane – 2 łyżki
  • Jogurt naturalny – mały

Reklama

Dieta cukrzyka - kolacja

Tortille mięsno-warzywne, grejpfrut

  • Tortille pełnoziarniste (gotowe) – 2 szt.
  • Papryki – 1/3 szt.
  • Pomidor – mały
  • Jogurt naturalny – 3 łyżki
  • Mięso z piersi kurczaka bez skóry – 50 g
  • Kapusta pekińska, czosnek, papryka w proszku, pieprz, sól
  • Grejpfrut

Przygotować sos, mieszając jogurt naturalny z wyciśniętym czosnkiem. Posmarować nim podgrzane tortille. Pierś kurczaka pokroić w paski i grillować z przyprawami. Wypełnić placki pokrojonymi, umytymi i pokrojonymi pomidorami, papryką, kapustą i przygotowanym kurczakiem. Zawinąć i jeść na ciepło lub zimno.

Czytaj też: 

Metabolizm u osób starszych – można sobie z tym radzić!

Jak nie dać się cukrzycy?

Jadłospis dla osób z cukrzycą: 5 pomysłów na śniadanie dla seniora diabetyka

Pomysł na obiad dla seniora. Co poleca dietetyk?

 

 

 

Oceń artykuł

(liczba ocen 4)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!