PORTAL DLA SENIORÓW
 

Witaminy na wypadanie włosów – co suplementować?

Kobieta je witaminy na wypadanie włosów
Źródło:123RF
Witaminy, minerały, aminokwasy i inne komponenty stanowią ważne składniki codziennej diety, które mają ogromny wpływ na kondycję włosów. Jeśli tych cennych elementów w jadłospisie będzie zbyt mało, czyli dojdzie np. do niedoboru witamin, może to skutkować wypadaniem włosów. Jakie witaminy na wypadanie włosów suplementować oraz w jakich produktach można je znaleźć?

Spis treści

Jakie witaminy na wypadanie włosów są najlepsze?

Jakie witaminy na wypadanie włosów będą najbardziej pomocne? Witamina H, znana obecnie pod nazwą biotyna, to świetny hamulec dla wypadających włosów, który odżywia je od środka i sprawia, że szybciej rosną, zdrowo wyglądają i błyszczą się. Co więcej, biotyna walczy z łupieżem oraz rozdwojonymi końcówkami.

Uszkodzenia to czynnik, który z pewnością wpływa również na wypadanie włosów. Witaminy z grupy B to te, które chronią włosy przed uszkodzeniami zewnętrznymi sprawiając, że pasemka są mocne i sprężyste, jak to się dzieje w przypadku witaminy B5 (kwasu pantotenowego). Natomiast kwas foliowy (witamina B9) przyspiesza porost włosów. Jeśli więc tych witamin brakuje w codziennej diecie, mogą pojawić się problemy z gubieniem włosów.

E, C i A to kolejne witaminy na porost włosów, spośród których na pierwszą pozycję wysuwa się witamina młodości, czyli witamina E. To przeciwutleniacz o ugruntowanej pozycji w świecie kosmetologii, który dodaje włosom siły i sprawia, że naczynia krwionośne znajdujące się w skórze głowy lepiej funkcjonują. Witamina A to kolejny ważny składnik diety o działaniu przeciwutleniającym, który reguluje wydzielanie sebum na skórze głowy. Z kolei witamina C ma związek z wytwarzaniem kolagenu, stanowiącego istotny składnik włosa.

Dobre witaminy na włosy - co jeść, aby włosy nie wypadały?

Witaminy na włosy i paznokcie naturalnie występują w pożywieniu. Nie brakuje produktów spożywczych, w których mnoży się od witaminy A, C, E, z grypy B oraz biotyny i mikro oraz makrolelementów.

Okazuje się, że mleko i przetwory mleczne, a także warzywa, a pośród nich przede wszystkim papryka czerwona, natka pietruszki, brokuły, koperek, brukselka, szpinak, groszek, fasola i sałata to naturalne preparaty na łysienie, w dodatku zdrowe i nie wywołujące skutków ubocznych. 

Dobre witaminy na włosy kryją w sobie także owoce (m.in. truskawki, maliny, porzeczki, banany, cytrusy) oraz mięso i podroby (głównie wątróbka, mięso z kurczaka, wołowina).

Zamiast łykać suplementy na porost włosów, lepiej regularnie spożywać ryby, chleb wieloziarnisty, ciemny ryż, orzechy, migdały, oleje roślinne (rzepakowy i słonecznikowy), miód, żółtka jaj, drożdże oraz kiszoną kapustę.

Jeżeli pomimo włączania do jadłospisu powyższych składników, niedobory witaminowe występują nadal, można zapytać lekarza o skuteczny suplement diety na włosy. 

Witaminy na wzmocnienie włosów to nie wszystko?

Włosy, aby były silne i zdrowo wyglądały, oprócz witamin potrzebują także innych składników, które można dostarczyć im wraz z dietą. Należą do nich m.in. minerały takie jak cynk, selen, krzem, siarka, żelazo, czy magnez. 

Cynkowi włosy zawdzięczają właściwą budowę, w której nie brakuje keratyny, czyli białka. Pierwiastek ten można znaleźć np. w wątrobie wołowej, zielonym groszku, czy cebuli. Selen pobudza mieszki włosowe do pracy. Bogatym źródłem selenu są orzechy brazylijskie, a także czosnek oraz kukurydza. Krzem z kolei pośrednio tworzy kolagen, ważny dla włosów. Warto go poszukać m.in. w otrębach, kaszy, płatkach owsianych i szparagach. Natomiast siarka znajduje się np. w cebuli, czosnku, a nawet w awokado. 

Kiedy wypadanie włosów powinno niepokoić?

Wypadanie włosów nie jest niebezpieczne dopóki tracimy w ciągu doby od 50 do 100 włosów. Taki proces jest jak najbardziej fizjologiczny. Jeśli jednak włosy wyraźnie się przerzedzają, zauważamy, że przy każdym czesaniu na szczotce zostaje dużo włosów, a po myciu trzeba wybierać ze spływu prysznica garść pasemek, organizm daje nam znać, że coś dzieje się nie tak.

Taka sytuacja może być bowiem spowodowana brakiem witamin i minerałów, które odpowiadają za mocne, odporne, sprężyste i błyszczące włosy. Niedobór witamin może być wynikiem intensywnej diety odchudzającej, znacznego spadku wagi, czy wręcz niedożywienia (czasem mającego związek z bulimią, czy anoreksją). Łysienie można zaobserwować niekiedy dopiero po upływie 3-6 miesięcy od utraty wagi. Włosy mogą też wypadać jeśli ustrojowi dostarczono zbyt małą porcję białka, zawierającego się m.in. w rybach, jajach oraz mięsie.

Łysienie może również stanowić oznakę choroby, np. związanej z zaburzeniami tarczycowymi, czy metabolicznymi, a także grzybicy skóry głowy, nietolerancji dla przyjmowania niektórych leków (m.in. przeciwzakrzepowych), czy złej higieny i pielęgnacji włosów.

Jak postępować z włosami, które wypadają?

Przyczynę wypadania włosów najwłaściwiej ustalić u trychologa (lekarza zajmującego się chorobami włosów). Wówczas można wprowadzić celowane leczenie. Z pewnością warto też zwrócić uwagę na witaminy na wypadanie włosów, których może być zbyt mało w organizmie. Dieta bogata w odpowiedni zestaw witamin, a także w minerałów, aminokwasów, białek i innych składników odżywczych pomoże w przezwyciężeniu problemu z wypadającymi włosami.

Warto też właściwie zadbać o włosy pod względem ich pielęgnacji, a zatem myć je w delikatny sposób, okrężnymi, masującymi ruchami przy użyciu naturalnych szamponów, unikać stylizacji na gorąco (czyli np. suszenia włosów suszarką z gorącym nawiewem, stosowania prostownicy, lokówki, itp.) oraz farbowania i rozjaśniania włosów.

Jeśli łysienie stanowi objaw chorobowy, należy jak najszybciej ustalić jednostkę chorobową powodującą wypadanie włosów i poddać się właściwemu leczeniu.

Czytaj:

Bibliografia

  • 1. „Witaminy, minerały i suplementy” K. Abramek
  • 2. https://przyjazny-dietetyk.pl/ktore-mineraly-wzmacniaja-wlosy

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA