PORTAL DLA SENIORÓW
 

Jak wzmocnić włosy? Zdrowa dieta na włosy

Starsza kobieta jedząca sałatkę
Żródło: 123rf
Kiedy włosy stają się słabsze, bardziej łamliwe i gorzej wyglądają, warto wprowadzić do życia zmiany, które wzmocnią kosmyki. Jedną z nich jest dobra dieta na wypadanie włosów. Co jeść, aby cieszyć się zdrowymi, lśniącymi puklami po 50-tce? Jak pielęgnować włosy aby wyróżniały się świetną kondycją i wyglądem mimo upływu lat?

Spis treści

Dlaczego włosy wypadają?

Włosy wypadają bo taka jest kolej rzeczy, tzn. że jeśli pojedynczy włos znajdzie się w trzecim stadium funkcjonowania, czyli w tzw. telogenie, słabnie i w ostateczności wypada. Tym bardziej z wiekiem cebulki stają się słabsze, a co za tym idzie może to powodować zwiększone wypadnie włosów. 

To najodpowiedniejszy moment, aby odpowiedzieć sobie na pytania: co spowodowało tracenie kosmyków oraz jak wzmocnić włosy.

Nadmierne wypadanie włosów może być spowodowane niedoborami żywnościowymi, brakiem witamin, minerałów i innych składników odżywczych, ważnych dla posiadania zdrowych i mocnych włosów. Gubienie dużej ilości włosów może być też związane z niewłaściwą pielęgnacją włosów, czyli m.in. używaniem nieodpowiednich środków myjących, częstym rozjaśnianiem i farbowaniem włosów, czy szarpaniem ich podczas czesania.

Wypadanie włosów może doprowadzić do łysienia, którego przyczyna może być poważna i wymagać specjalistycznego leczenia. Za wypadaniem włosów mogą bowiem stać takie czynniki jak choroba zakaźna, choroba ogólnoustrojowa, grzybica skóry, zatrucie metalami, zaburzenia hormonalne, czy stres.

Jak wzmocnić włosy i ich cebulki?

Wzmocnienie włosów słabych, łamiących i rozdwajających się polega na zapewnieniu im dobrej higieny i opieki zarówno na zewnątrz, jak i od środka. Nie tylko skuteczne kosmetyki i właściwe postępowanie z włosami podczas czesania, mycia oraz układania są ważne. Wypadającym kosmykom należy się również odpowiednia dieta na włosy.

W przypadku gdy wypadanie włosów jest znaczne, powyższe sposoby powinny stanowić wsparcie dla leczenia podstawowego. Powodu nadmiernego wypadania włosów należy szukać u lekarza, np. u trychologa, zajmującego się chorobami włosów. Jeśli znana jest przyczyna takiego stanu, można poszukać właściwej terapii, polegającej np. na wyeliminowaniu schorzenia, które doprowadziło do wypadania włosów. 

Włosy można także podreperować zabiegami, do najbardziej znanych i uznanych należą m.in. mezoterapia (np. igłowa, bezigłowa), fototerapia, krioterapia, keratynowe prostowanie włosów oraz sauna na włosy.

Co jest dobre na wypadanie włosów?

Co jest dobre na wypadanie włosów? Włosy uwielbiają dobre traktowanie. Oznacza to, że włosom służy częste ale delikatne szczotkowanie włosów połączone z łagodnym masażem skóry głowy, najlepiej jeśli szczotka jest wyposażona w naturalne włosie. Natomiast po umyciu włosów powinno się rozczesywać je grzebieniem o szerokich i zaokrąglonych końcówkach, jednak dopiero wówczas kiedy trochę przeschną. Nie należy rozczesywać włosów mokrych, zaraz po kąpieli. 

Mycie włosów to kolejna ważna sprawa, która powinna stanowić zwyczajowy rytuał. Włosy powinno się myć 2-4 razy w tygodniu, tylko w przypadku włosów silnie przetłuszczających się powinny być one myte codziennie. Najskuteczniej działają lekkie szampony do włosów z jak najbardziej naturalnym składem (np. skrzyp polny, pokrzywa zwyczajna, biotyna, rozmaryn, rumianek, brzoza, czy tatarak zwyczajny), pozbawione parabenów, silikonów, itp. komponentów, które szkodzą włosom. Co drugie mycie warto nałożyć na włosy lekką odżywkę, zawierającą m.in. prowitaminę B5, kolagen, peptydy, kiełki pszenicy, kiełki soi, czy odżywcze oleje, takie jak np. olej rycynowy, olej ze słodkich migdałów, oliwa z oliwek. Nie zawadzi też aplikacja wcierek, płukanek, masek, itp. produktów pielęgnacyjnych.

Aby włosy były mocne i pięknie wyglądały należy je systematycznie podcinać, mniej więcej co 2-3 miesiące. Tę usługę warto zlecić fachowcowi czyli fryzjerowi, który będzie wiedział o jaką długość włosy można skrócić. 

Jaka dieta na włosy jest najskuteczniejsza?

Dieta na zdrowe włosy powinna zawierać mnogość witamin, jednak na plan pierwszy wysuwają się tutaj witaminy z grupy B (B12, B6, B1, B2, B7), a także witamina E, C i H (czyli biotyna). Dieta na porost włosów powinna również obfitować w pierwiastki takie jak m.in. cynk, krzem, siarka, czy żelazo. W codziennym, dobroczynnym dla włosów jadłospisie nie może zabraknąć też białek i aminokwasów. 

Co jeść na zdrowe włosy? Bardzo ważną rolę odgrywają tutaj ryby (zwłaszcza tłuste), a także nabiał (np. mleko, masło) i warzywa. Wśród tych ostatnich trzeba wymienić m.in. brokuły, szpinak, groszek, fasolę, sałatę, kapustę, cebulę, kalafior, rzodkiew oraz czosnek.

Mięso, szczególnie wątróbka, to ogromnie istotny składnik menu dla zdrowych włosów. Dieta na wypadające włosy musi też zawierać jaja (zwłaszcza żółtka jaj), orzechy, płatki owsiane, kasze, owoce morza, czekoladę, ziarna słonecznika i pestki dyni. Owoce to następny komponent wpływający korzystnie na stan, jak i na wygląd włosów. Powinniśmy jeść np. maliny, porzeczki, truskawki i awokado. 

Czego nie lubią włosy?

Jest wiele czynności i zachowań, które powtarzamy, a które powodują wypadanie włosów. Dieta pozbawiona mikro i makroelementów, witamin oraz aminokwasów to prosta droga do problemów z włosami, a także skórą i paznokciami, nie wspominając o poważniejszych kłopotach ze zdrowiem.

Włosy nie lubią szarpania, zarówno podczas czesania, jak i mycia oraz dalszej pielęgnacji. Włosom należy też oszczędzić takich zabiegów modelujących, do których wykorzystuje się gorące powietrze, czyli np. suszenia suszarką z ciepłym nawiewem, prostowania prostownicą, układania włosów na lokówkę, itp. Pukle źle znoszą częste farbowanie, rozjaśnianie oraz trwałą ondulację. Nie powinno się ich także ciasno spinać i związywać cienkimi gumkami, lepiej zastąpić je klamrami. 

Powinno się też dla dobra włosów unikać chloru (pływając w basenie z chlorowaną wodą powinno się zakładać czepek kąpielowy), ostrego słońca, mrozu, wiatru i zanieczyszczeń atmosferycznych (warto zatem nosić odpowiednie ze względu na pogodę nakrycie głowy).

Co więcej, włosy, podobnie jak cały organizm, nie tolerują stresu, przemęczenia, niewyspania i innych czynników, które dewastują ustrój.

Czytaj: 

Bibliografia

  • „Zdrowe diety odbudowujące dla skóry, paznokci, włosów” B. Jakimowicz-Klein
  • „Jak dbać o włosy? Poradnik dla początkującej włosomaniaczki” A. Kołomycew

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA