Jak napisać CV?
CV, czyli curriculum vitae, to nic innego, jak maksymalnie skrócony życiorys, przedkładany w procesie rekrutacji, stanowiący rzetelne kompendium wiedzy, ale mający też zainteresować, zaangażować i przekonać potencjalnego pracodawcę do naszej kandydatury. Z oczywistych względów CV musi więc być zwięzłe i przejrzyste, a także ograniczone do tych elementów biografii, które mają związek z przebiegiem naszej kariery zawodowej, posiadanym doświadczeniem oraz umiejętnościami, a także wykształceniem. Nie znaczy o jednak, że CV musi być nudne i sztampowe. Wręcz przeciwnie. Zważywszy, że wstępna eliminacja lub akceptacja curriculum vitae w dużych procesach rekrutacyjnych może nastąpić w ciągu kilku sekund (niekiedy na podstawie pobieżnego „rzutu okiem”), podanie intrygujących nietypowych informacji w ciekawej formie, może stanowić nasz atut. Ważne jednak, żeby nie popaść w przesadę i przerost formy na treścią, wysyłając CV kompletnie niedostosowane do charakteru danej firmy czy instytucji. Zobaczmy teraz, jak napisać CV, jakie zawrzeć w nim informacje, w jakiej formie je ująć i co zrobić, by nie zginąć w tłumie.
Co musi zawierać CV?
Nie każde CVzawierać będzie imponujące dane odnośnie przebiegu pracy zawodowej lub wykształcenia – jeśli mamy braki w tej materii, nie ukryjemy tego, a koloryzowanie mija się z celem jako typowy przykład „kłamstwa na krótkich nogach”. Każde CV można jednak napisać tak, by wyglądało profesjonalnie, było czytelne i rzetelne, a także zawierało interesujące elementy, za pomocą których być może nadrobimy braki widoczne na płaszczyźnie czysto kompetencyjnej. Profesjonalne CV musi zawierać:
- zdjęcie oraz dane osobowe i kontaktowe: imię, nazwisko, wiek, adres, numer telefonu, e mail. Niektórzy pracodawcy lubią też otrzymać w tym miejscu informację na temat stanu cywilnego, jednak jego podanie w praktyce może być zarówno naszym atutem, jak też stanowić obciążenie w przypadku spotkania się z ewentualnymi praktykami dyskryminacyjnymi;
- informacje o dotychczasowym przebiegu pracy zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk zbliżonych do tego, na które aplikujemy obecnie. Jeśli nasze doświadczenie jest nikłe lub ograniczone do jednego lub kilku zakładów, wymieniamy wszystkie. Jeśli liczba miejsc pracy liczona jest w dziesiątkach, w praktyce wybieramy te najważniejsze oraz te, w których pracowaliśmy w ostatnich latach;
- informacje o wykształceniu, przy czym powszechną praktyką jest podawanie jedynie tych szkół i uczelni, w których kończyliśmy naszą edukację. Przykładowo, osoba z wyższym wykształceniem może w CV umieścić jedynie nazwę uczelni, wydział i kierunek, ewentualnie specjalizację. Podawanie szkoły średniej w takim przypadku ma sens wyłącznie wtedy, gdy uczęszczaliśmy do wyróżniającej się placówki o bardzo wysokiej renomie;
- informacje o posiadanych umiejętnościach, w tym także językowych;
- informacje o posiadanych certyfikatach przebytych kursach i szkoleniach (np. uprawnienia do obsługi wózków widłowych, prawo jady kategorii C etc.);
- informacje o zainteresowaniach, hobby, ulubionym sposobie spędzania czasu.
Ostatni z wymienionych punktów może stanowić pole do popisu dla osób, które niedomagają w kwestii doświadczenia zawodowego oraz wykształcenia, a mimo to chcą zwrócić na siebie uwagę przyszłego pracodawcy. Należy jednak pamiętać, aby zachować w tej materii umiar. W praktyce często jest tak, że pracodawcy na podstawie tego punktu wyłapują osoby aktywne, odważne, samodzielne, kreatywne, mające różnego typu uzdolnienia. Dlatego nigdy nie wpisuj, że lubisz spędzać czas przed telewizorem oglądając seriale. Jeśli możesz i jeśli jest to prawdą, zamieść wśród swoich pasji w CV jazdę na rowerze, górskie wędrówki, zagraniczne wojaże, aktywność artystyczną i rękodzielniczą, wolontariat itd.
Jak powinno wyglądać profesjonalne CV?
Profesjonalne CV przygotowane musi być też w odpowiedniej formie graficznej oraz zapisane we właściwej postaci elektronicznej (obecnie ogromna część tego typu dokumentów uwieczniana jest w plikach o rozszerzeniu doc., txt., lub pdf i wysyłana za pośrednictwem poczty e mailowej). Pamiętaj zatem, co musi zawierać nowoczesne CV.
- Musi zawierać czytelne i eleganckie czcionki. Jeśli chcesz zaprezentować się poważnie i statecznie, wybierz jedną z najczęściej stosowanych i prostych czcionek, takich jak Arial. Z palety tych najpopularniejszych niekoniecznie natomiast używaj Times New Roman oraz Courier.Mimo ładnego i klasycznego kroku są one mało przejrzyste i źle wyglądają w większych dokumentach zawierających wiele podpunktów. Chcąc się wyróżnić i podkreślić swój indywidualizm, możesz wybrać inną prostą czcionkę, taką jak Arimo, Roboto, Calibri. Unikaj jednak tych, które mają nieczytelny i lekko infantylny charakter, a przez to są bardzo nielubiane przez profesjonalnych rekruterów. Od lat prym w tej materii wiedzie Comic Sans.
- Musi zawierać czcionki o wystandaryzowanym kroju. Pamiętaj – całe CV należy napisać jedną czcionką. Odstępstwo od tej reguły niemal nigdy nie będzie odebrane w kategoriach twojej kreatywności, lecz niedbalstwa. Jeśli chodzi o wielkość czcionek – zaleca rozmiar 11-12 punktów, tak by CV było czytelne, ale też zmieściło maksimum informacji na jednej stronie. Kolor czcionki? Wciąż panuje przekonanie, że czarny, bez zbędnych udziwnień. Można za to stosować boldowanie (pogrubianie) najważniejszych informacji, kursywę i koniecznie punktowanie.
- Musi mieć przejrzysty układ. Na stronie należy pozostawić standardowe marginesy (około 2 cm). Pomiędzy kolejnych punktami muszą się znaleźć odstępy nieco większe, niż pomiędzy zwykłymi wierszami. Jeśli to możliwe, starajmy się informacje na nasz temat skondensować tak, by zmieściły się na jednej stronie formatu A4, w najgorszym razie – na dwóch kartkach.
Przykładowe CV
Liczne wzory curriculum vitae, przykładowe CV dostępne są w Internecie. Czy warto korzystać z gotowców? I tak i nie. Z pewnością w ten sposób uchronić się można od popełnienia typowych, podstawowych błędów, pod warunkiem wszak, że podejrzany przez nas lub ściągnięty wzór będzie przygotowany profesjonalnie. Dla pewności warto zobaczyć, jak przykładowe CV prezentuje się na różnego typu stronach internetowych, w poradnikach, na blogach. Zdecydowanie lepiej jest w tej materii korzystać z materiałów prezentowanych przez profesjonalne firmy zajmujące się rekrutacją pracowników, niż przez portale plotkarskie. Pamiętać też należy, że korzystając z gotowego, przykładowego CV należy staranie wykreślić wszystkie zawarte w nim fikcyjne dane i w to miejsce wpisać swoje. Najmniejsze nawet niedopatrzenie w tej kwestii zrobi bardzo złe wrażenie u osoby zajmującej się rekrutacją.
Jak napisać list motywacyjny?
Drugim pismem, które bardzo często wysyła się razem z CV, jest list motywacyjny. Jest to dokument przygotowany w nieco luźniejszej formie. Jak napisać list motywacyjny? Jak sama nazwa wskazuje, służy on do tego, by wykazać przed pracodawcą swoją wolę oraz motywację do podjęcia zatrudnienia właśnie w jego firmie. Przy okazji jednak tego typu pismo stanowi doskonałe pole, by napisać o sobie coś ponad to, co udało się zawrzeć w lakonicznym CV. Może to być jakiś szczegół z karier zawodowej, który dobitnie świadczy o tym, że jesteśmy wymarzonym kandydatem na dane stanowisko, może to być interesująca historia luźno powiązana z życiem zawodowym, świadcząca jednak na naszą korzyść w procesie rekrutacji. Pamiętaj jednak, zanim puścisz wodzę fantazji – pisz wyłącznie prawdę i wyłącznie na tematy, które w jakiś sposób mogą być związane z pracą, o którą się starasz. Nie lej wody, bo zamiast zaciekawić, znudzisz, a twój list wyląduje w koszu.
Wzór listu motywacyjnego
O ile w przypadku CV istnieją pewne sprawdzone szablony, o tyle list motywacyjny jest pismem, w którym od utartych schematów najlepiej trzymać się z daleka. Nie każdy ma umiejętności pisarskie, dlatego zapytania o gotowy wzór listu motywacyjnego są niezwykle częste w internetowej przestrzeni. Efektem tego jednak jest prawdziwy wysyp listów sprawiających wrażenie przepisanych, sztucznych, nieprawdziwych, niekreatywnych, a niekiedy wręcz niemądrych. Roi się w nim od pretensjonalnych zdań, takich jak: praca stanowi dla mnie okazję do nieustannego rozwoju, jestem predystynowana do osiągania najwyższych celów zawodowych i dlatego aplikuję na wyżej wymienione stanowisko w Państwa firmie. Zawodowi rekruterzy przeczytali tysiące tego typu listów i nie robią one na nich żadnego wrażenia, co najwyżej – złe. Dlatego list motywacyjny postaraj się napisać samodzielnie, co najwyżej podpatrując wzór, żeby zobaczyć, jak to zrobili inni. Unikaj sztuczności, nie koloryzuj. Co musisz napisać przede wszystkim?
- Przedstaw się.
- Napisz, o pracę na jakim stanowisku się ubiegasz (ewentualnie nawiąż do ogłoszenia z numerem oferty).
- Zaprezentuj swoją chęć i wolę, a także najcenniejsze umiejętności i cechy. Nie wiesz, jak to zrobić? Wyobraź sobie, że siedzisz przed pracodawcą w cztery oczy i masz jedynie minutę do tego, by przekonać go, że powinien wybrać właśnie ciebie.