PORTAL DLA SENIORÓW
 

Udary mózgu – jak im przeciwdziałać?

Starszy niż rok

Spis treści

W miarę upływu lat pogarsza się kondycja mózgu. Zmniejszają się zdolności intelektualne i poznawcze. Niestety zmiany nie dotyczą tylko procesów myślowych, ale także fizycznych zmian w naczyniach mózgu. Sprawdź, jak możesz naturalnie ochronić swój mózg przed udarem.

W miarę starzenia stale rośnie ryzyko występowania udaru mózgu. Szacuje się, że około 80% udarów wywołanych jest zatorami i zakrzepami powstałymi w naczyniach mózgowych. Pozostałe to wynik wylewu krwi do mózgu, na skutek pęknięcia naczynia. Badania wykazują, że dieta może znacząco wpływać na częstość występowania udarów, a także na ciężar powikłań. Istnieją bowiem pokarmy, które zmniejszają ryzyko powstawania zatorów i zakrzepów, a także potrafią wpływać na elastyczność i siłę naczyń mózgowych.

Dlaczego warto jeść marchewkę i szpinak?


Brytyjskie badania naukowców z Uniwersytetu Cambridge dowodzą, że starsze osoby, które spożywają duże ilości warzyw i owoców, znacznie rzadziej umierają z powodu udarów mózgu. Jak się okazuje, samo jedzenie marchewki 5 razy w tygodniu zmniejsza ryzyko udaru nawet o 68%! Podobnie korzystny wpływ wywiera również szpinak.

Ochronne działanie szpinaku i marchewki niewątpliwie związane jest z obfitą dawką występującego w nich beta-karotenu i jego właściwościom antyoksydacyjnym. Witamina A i beta-karoten wykazują zdolność hamowania przekształcania cholesterolu LDL w formę uszkadzającą naczynia mózgu, prowadzącą do wystąpienia udarów.

Witamina A i beta-karoten


Powyższą tezę potwierdziło badanie prowadzone w Brukseli, podczas którego przebadano 80 chorych w pierwszej dobie po udarze mózgu. Okazało się, że osoby z wyższym poziomem witaminy A miały większe szanse przeżycia, a także szybciej wracały do sił po chorobie. Witamina A ma zdolność zmniejszania tempa obumierania komórek, a więc i zmniejszania zakresu uszkodzenia tkanki mózgowej. Tym samym niweluje ona ryzyko śmierci.

Beta-karoten znajdziesz także w liściastych warzywach zielonych (szpinak, jarmuż, sałata) oraz warzywach koloru pomarańczowego, poza marchewką np. w dyni czy batatach (są to słodkie ziemniaki). Bogatym jego źródłem są ponadto brokuły, buraki oraz morele i mango.

Właściwości i występowanie potasu


Oprócz witaminy A oraz beta-karotenu warto zadbać, aby w naszej diecie pojawił się potas, któremu także przypisuje się umiejętność zmniejszenia ryzyka wystąpienia udaru mózgu. Szacuje się, że spożycie 400 mg potasu dziennie, czyli mniej więcej tyle, ile można znaleźć w szklance mleka, dzwonku łososia czy porcji większości owoców i warzyw, zmniejsza ryzyko udaru mózgu o 40%. Potas nie tylko obniża ciśnienie krwi, ale też wpływa na uelastycznienie naczyń mózgowych, co zmniejsza podatność na uszkodzenia.

Potas obficie występuje w awokado, morelach, fasoli, ziemniakach, pomidorach, bananach, melonach, a także sardynkach i botwince.

Zalecenia zapobiegające udarom



  • Stosuj zbilansowaną dietę i zjadaj zalecaną porcję warzyw i owoców (5 i 2 razy dziennie),

  • Wybieraj warzywa i owoce bogate w witaminę A, beta-karoten oraz potas,

  • Co najmniej 2 razy w tygodniu spożywaj ryby, zwłaszcza ryby morskie,

  • Pij herbatę, najlepiej zieloną,

  • Unikaj nadmiernej ilości soli w diecie,

  • Nie pij zbyt dużych ilości alkoholu.


Pamiętaj, że zdrowy tryb życia i właściwa dieta mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu, a tym samym wydłużyć życie oraz polepszyć jego jakość.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Czym kierujesz się przy wyborze leku na ból gardła?

  Szybkim działaniem przeciwbólowym / przeciwzapalnym

  Ulubioną formą leku (spray, syrop, tabletki)

  Rekomendacją lekarza lub farmaceuty

  Ceną produktu

  Marką, którą znam

Patronem sondy jest UNIBEN

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA