Zgodnie z definicją ustawową usługa telekomunikacyjna jest to usługa polegająca głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. Chodzi więc tutaj o świadczenia operatorów telekomunikacyjnych przede wszystkim w zakresie telefonii komórkowej, dostępu do Internetu oraz sygnału telewizyjnego.
Reklamacja usługi telekomunikacyjnej? Kiedy?
Reklamację usługi telekomunikacyjnej można złożyć w sytuacji, gdy:
- dostawca usługi nie dotrzyma określonego w umowie terminu rozpoczęcia świadczenia usługi,
- usługa telekomunikacyjna nie zostanie wykonana lub zostanie wykonana nienależycie (np. wielokrotne przerwy w dostępie do Internetu),
- należności z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej zostaną nieprawidłowo obliczone (np. kwota wskazana na fakturze jest wyższa niż ta, która została wskazana w umowie).Czytaj też: Fałszywy SMS. Telefoniczne oszustwa - jak się przed nimi chronić?
W jakim terminie złożyć reklamację?
Reklamację należy złożyć w terminie 12 miesięcy. Początek biegu terminu uzależniony jest od tego, na czym polega nieprawidłowość usługi telekomunikacyjnej. Przykładowo, gdy nieprawidłowo została obliczona należność za usługę, 12-miesięczny termin zaczyna biec od dnia doręczenia faktury zawierającej nieprawidłowe obliczenie. Reklamacje złożone po upływie ww. terminu, pozostawia się bez rozpoznania.
Przeczytaj: Umiejętności, które rozwiniesz dzięki Internetowi
W jaki sposób złożyć reklamację?
Reklamację można złożyć w trojaki sposób: w formie pisemnej (tj. osobiście podczas wizyty reklamującego w jednostce obsługującej użytkowników danego dostawcy usług bądź za pośrednictwem poczty), ustnie (za pomocą telefonu lub do protokołu w trakcie wizyty w salonie operatora) bądź w formie elektronicznej, jeżeli dostawca umożliwia to swoim klientom (np. za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego znajdującego się na stronie internetowej dostawcy).
Sprawdź także: Spotkanie sprzedażowe? Co zrobić, gdy dałeś się naciągnąć na bardzo drogi zakup
Treść reklamacji
W treści reklamacji usługi telekomunikacyjnej należy zawrzeć następujące informacje:
- imię, nazwisko i adres zamieszkania reklamującego,
- przedmiot reklamacji i reklamowanego okresu,
- okoliczności uzasadniające reklamację,
- przydzielony reklamującemu numer, którego dotyczy reklamacja,
- data zawarcia umowy i określony w niej termin rozpoczęcia świadczenia usługi telekomunikacyjnej (gdy reklamacja dotyczy sytuacji nr 1 przytoczonej powyżej),
- wysokość kwoty odszkodowania lub innej należności, jeżeli reklamujący żąda ich wypłaty,
- numer konta bankowego właściwy do wypłaty odszkodowania lub innej należności albo wniosek o zaliczenie ich na poczet przyszłych płatności,
- podpis reklamującego.
Czytaj również: Na co zwracać uwagę, wybierając telefon dla seniora
Odpowiedź na reklamację
Operator telekomunikacyjny ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. W przypadku nieuwzględnienia reklamacji, odpowiedź powinna zawierać m.in. uzasadnienie oraz pouczenie o dalszym trybie dochodzenia roszczeń.