Twój rodzic, dziadek, babcia udali się na spotkanie sprzedażowe i wpadli w taką pułapkę? A może Ty sam drogi seniorze - nieopatrznie dokonałeś zakupu?
Spotkanie sprzedażowe
Dowiedź się co możesz zrobić, jeśli dałeś się naciągnąć na drogi zakup.
Przede wszystkim warto ustalić pewne fakty, im szybciej to zrobisz - tym lepiej. Pamięć bywa zawodna, a szczegóły w tym wypadku będą niezwykle istotne. Po pierwsze - gdzie miał miejsce zakup?
Wiadomo, możliwości jest dosyć sporo: w domu starszej osoby, na specjalnie przygotowanym pokazie, w siedzibie danej firmy, w markecie.
Szczególnie uprzywilejowane są osoby, które dokonały zakupu w wyniku wizyty akwizytora oraz na specjalnie przygotowanym pokazie. Zgodnie bowiem z art. 27 ustawy o prawach konsumenta - "konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów".
Czytaj więcej: W jaki sposób zabezpieczyć majątek za życia?
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy
Jak powinno wyglądać oświadczenie o odstąpieniu od umowy?Nie musi mieć żadnej konkretnej formy - wystarczy, że wprost wyraża Twoją wolę. Może to być równie dobrze proste pismo, w którym napiszesz:
- kto odstępuje,
- od umowy zakupu jakiego przedmiotu
- skierujesz to pismo do firmy, od której dokonałeś zakupu.
Takie pismo wysyłamy listem poleconym, aby mieć dowód jego nadania.
Jak pokazaliśmy wcześniej - istotny jest termin kiedy doszło do zakupu. Co ważne, o tym prawie przedsiębiorca powinien był wyraźnie i w sposób trwały poinformować (np. na piśmie) kupującego. Jeśli nie dopełnił tego obowiązku - prawo to wygasa dopiero po 12 miesiącach!
Czytaj więcej: Co to jest zachowek i co warto o nim wiedzieć?
Prawo odstąpienia od umowy
Co jeśli przedsiębiorca dopełnił obowiązku poinformowania nas o prawie odstąpienia ale nadal uważamy, że doszło do niekorzystnej dla nas sytuacji?
Istnieje możliwość uchylenia się od skutków prawnych dokonanej już czynności prawnej (zakupu), jeśli powstało ono w wyniku błędu - na przykład jeśli uważamy, że zostaliśmy wprowadzeni w błąd podczas dokonywania zakupu lub prezentacji, wywołano na nas niekorzystną presję. Możliwość taką daje nam art. 84 kodeksu cywilnego. Jeśli chcemy uchylić się od skutków dokonanej czynności - powinniśmy na piśmie wysłać taką informację do sprzedawcy wraz z wyjaśnieniem powodu wspomnianej sytuacji i powołaniem powyższego przepisu.
Jeśli zaś wszystkie powyższe polubowne rozwiązania nie pomogę i oszukujący Cię przedsiębiorca nadal nie chce uznać Twoich racji istnieje jeszcze jeden sposób na rozwiązanie tej trudnej sytuacji.
Art. 388 § 1 kodeksu cywilnego mówi, że: "Jeżeli jedna ze stron, wyzyskując przymusowe położenie, niedołęstwo lub niedoświadczenie drugiej strony, w zamian za swoje świadczenie przyjmuje albo zastrzega dla siebie lub dla osoby trzeciej świadczenie, którego wartość w chwili zawarcia umowy przewyższa w rażącym stopniu wartość jej własnego świadczenia, druga strona [...] unieważnienia umowy."
Czytaj więcej: Wydziedziczenie - na czym polega?
Nieważność umowy z powodu wyzysku
Ustalenie nieważności umowy z powodu wyzysku jest możliwe.
Jak widzisz, przepisy przewidują możliwość na drodze postępowania sądowego, ustalenia nieważności umowy z powodu wyzysku. Aby taka możliwość miała miejsce, muszą zaistnieć dwie bardzo ważne kwestie:
- wzajemne świadczenia stron (zapłata - otrzymany produkt) muszą pozostawać w rażącej dysproporcji; jest to o tyle istotne, że często oferowane produkty są w dużo większych kwotach, często wręcz astronomicznych kwotach - niż rynkowa wartość podobnych produktów;
- do zakupu doszło w wyniku wykorzystania wyzyskania przymusowego położenia, niedołęstwa lub niedoświadczenia drugiej strony; Tutaj szczególnie łatwo wykazać wykorzystanie niedołęstwa osoby starszej, która z racji na wiek może mieć duże problemy z postrzeganiem otaczającej je rzeczywistości, szczególnie na pokazach gdzie udziela się atmosfera, że "wszyscy kupują" i że to "uciekająca okazja ważna tylko dzisiaj"
Patrz na to: Zakupy przez internet. jak prawo chroni konsumenta?
Podsumowując - jeśli Ty sam drogi seniorze lub ktoś z Twoich bliskich, jeśli masz seniora w swojej otoczeniu - dokonał zakupu towaru, który już kilka chwil po przyniesieniu go do domu budzi bardzo mocno wasze wątpliwości i macie poczucie zostania oszukanymi - warto przemyśleć skorzystanie z zaprezentowanych powyżej rozwiązań.
Uważajcie na przyszłość bo spotkanie sprzedażowe może się dla was źle skończyć.
Przeczytaj również: Co daje gwarancja? Poznaj uprawnienia wynikające z gwarancji
Autor tekstu: Kancelaria Doradztwa Prawnego LEGEUM
Przeczytaj też: Reklamacja usługi telekomunikacyjnej? W jaki sposób?