Jadłospis dla osób z cukrzycą: 5 pomysłów na śniadanie dla seniora diabetyka

Szacuje się, że ponad 3 miliony Polaków ma problemy z cukrzycą, a ponad 1 milion z nich nie wie, że na nią choruje. Cukrzyca typu drugiego zagraża szczególnie seniorom. Jednak prawidłowo dobrana dieta dla osób z cukrzycą pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi. Sprawdź, co jeść by zapobiegać rozwojowi cukrzycy.
Spis treści

Cukrzyca jest przewlekłą chorobą, polegającą na zaburzonej przemianie materii, a w szczególności węglowodanów. Trzustka diabetyków produkuje zbyt mało insuliny, co powoduje rozregulowanie metabolizmu. Dieta jest bardzo ważnym elementem profilaktyki i terapii cukrzycy typu drugiego. Wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi i reguluje ciśnienie tętnicze.

Jaka powinna być dieta diabetyka?

Dieta cukrzycowa powinna być bogata w pełnoziarniste pieczywo, kaszę gryczaną i brązowy ryż. Produkty te są bogate w skrobię i złożone węglowodany. Ważne jest, aby unikać spożywania tzw. cukrów prostych, zawartych np. w powszechnie dostępnych słodyczach.

Kolejnym ważnym składnikiem w diecie osób starszych z cukrzycą są kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Znajdziemy je w rybach, nasionach słonecznika, maśle czy oliwie z oliwek. O ilości białka w codziennej diecie powinien zadecydować lekarz. Ważne jest, aby układając menu, tak zbilansować źródła białka, aby stosunek białka zwierzęcego (chude wędliny, drób, ryby) do roślinnego (groch, fasola, soja) wynosił 1:1.



 

Przykładowe menu diabetyka - 5 przepisów na śniadanie dla osoby z cukrzycą

Dzień 1: dwie kromki razowego chleba żytniego (70 g), posmarowane cienką warstwą masła (10 g), z chudą polędwicą (40 g), pomidorem (60 g) i sałatą (20 g), mandarynka (80 g), herbata czerwona

Drugie śniadanie: mrożone maliny (150 g), kefir (300 g)

Dzień 2: dwie kromki pumpernikla (90 g), chudy twarożek (100 g) z rzodkiewką (30 g) i szczypiorkiem, zielona herbata i brzoskwinia (100g)

Drugie śniadanie: jogurt (150 g) z płatkami owsianymi (50 g), nasiona słonecznika (20 g), nektarynka (100 g)

Dzień 3: chleb razowy (2 kromki) (70 g), cienko posmarowany masłem (10 g), z szynką z indyka (40 g), sałatą (20 g), pomidorem (50 g), kawa zbożowa z mlekiem 0,5% i kiwi (100 g)

Drugie śniadanie: świeży ananas (50g), jogurt (150g)

Dzień 4: dwie kromki chleba pełnoziarnistego (60 g) z naturalnym serkiem homogenizowanym (100 g), rzodkiewka (40g) i ogórek (40 g), jabłko (100 g)

Drugie śniadanie: gruszka (100 g), jogurt 1,5% (200 g) z musli (50 g)

Dzień 5: bułka razowa wieloziarnista (60 g), delikatnie posmarowana masłem, jajko na miękko (100 g), pomidor (40g), rzodkiewka (30 g), herbata zielona i gruszka (100 g)

Drugie śniadanie: serek wiejski 3% (150 g), pestki dyni i słonecznika (20 g), grejpfrut (170 g)

 

Więcej z kategorii Cukrzyca
Otyłość a cukrzyca i insulinooporność - dieta
Warzywa i owoce na odchudzanie
Dieta dla cukrzyków - Diben Drink
Świadomi cukrzycy
Powiązane artykuły
Propozycja kolacji dla diabetyków
Szybkie przepisy na kolację dla cukrzyków. Co jeść?
Jak nie dać się cukrzycy?
Dieta dla cukrzyka
Na co zwrócić uwagę wybierając glukometr?
Owoce na wadze
Zdrowie na talerzu - dieta diabetyka