Zmiana lekarza rodzinnego: jak często i w jaki sposób?

Wybór lekarza rodzinnego nie zawsze okazuje się trafiony. Jednak na szczęście można dokonać zmiany lekarza POZ, która jest naprawdę prosta. Zdanie na temat wyboru lekarza, który będzie nas leczył, możemy zmieniać wielokrotnie, jednak tylko dwie zmiany medyka rodzinnego w ciągu roku kalendarzowego są nieodpłatne. Za każdym kolejnych razem trzeba wnieść stosowną opłatę do NFZ.
Pacjenci u lekarza rodzinnego
źródło:123RF

Spis treści

Zmiana lekarza rodzinnego

Wybór lekarza rodzinnego to ważna decyzja. Decydując się na konkretnego medyka powinniśmy wziąć pod uwagę nie tylko jego medyczne kwalifikacje, ale także doświadczenie oraz szacunek i dobrą opinię jaką cieszy się wśród pacjentów. Istotny jest też indywidualny odbiór danego lekarza, jego usposobienie, sposób w jaki podchodzi do pacjenta, a także atmosfera, w jakiej odbywa się wizyta. 

Lekarz Podstawowej Opieki Medycznej stanowi pierwsze ogniwo w drodze do zachowania zdrowia. On stoi na straży naszego dobrostanu, ponieważ najczęściej to do tego lekarza wybieramy się kiedy potrzebujemy skierowania do specjalisty od danej gałęzi medycyny. Po opisaniu medykowi objawów, odbyciu wywiadu rodzinnego, czy po przeprowadzeniu ogólnego badania lekarz wypisuje skierowania na konkretne badania oraz na wizytę u lekarza specjalisty. 

Lekarz POZ przyjmuje nieodpłatnie w przychodni realizującej podstawową opiekę medyczną, o ile ma podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Można wybrać dowolnego lekarza w mieście, w którym mieszkamy, uczymy się lub w innej miejscowości, ponieważ nie obowiązuje nas rejonizacja. Jedynym ograniczeniem może być limit liczby pacjentów u danego lekarza. 

Mamy także prawo do wyboru pielęgniarki POZ oraz położnej POZ, które wykonują swoje usługi w ramach nieodpłatnej opieki medycznej. 

Jak zmienić lekarza rodzinnego? 

Nie zawsze jednak jesteśmy zadowoleni z jakości wykonywanej usługi medycznej przez daną przychodnię POZ, czy konkretnego lekarza rodzinnego, pod którego podlegamy, stąd nie rzadko zdarza się zmiana lekarza rodzinnego. Nie trzeba się bać procedury związanej z tą modyfikacją, ponieważ nie jest ona skomplikowana. 

Jak zmienić lekarza rodzinnego? Wystarczy wypełnić dokument, który określa się jako deklaracja zmiany lekarza rodzinnego. Ten papier uzupełnia się w nowej przychodni, w której chcemy się leczyć, bądź też w dotychczasowej przychodni – jeśli zmieniamy tylko lekarza w obrębie tego samego ośrodka zdrowia. Deklarację możemy też pobrać ze strony NFZ. W ten sam sposób możemy dokonać zmiany pielęgniarki oraz położnej POZ. 

Jeśli deklarację wypisujemy w nowym ośrodku zdrowia nie musimy specjalnie udawać się do dawnej przychodni. Jeśli zapisujemy się do nowej placówki zdrowia automatycznie nie jesteśmy już pacjentami starej. 

Reklama

Deklaracja zmiany lekarza rodzinnego 

Zmiana przychodni rodzinnej, czy samego lekarza w obrębie tej samej przychodni wiąże się z obowiązkiem złożenia deklaracji zmiany lekarza rodzinnego. W tym dokumencie należy umieścić takie informacje jak m.in.:

  • imię i nazwisko świadczeniobiorcy (to synonim pacjenta),
  • nazwisko rodowe, 
  • data urodzenia, 
  • płeć, 
  • nr pesel (jeśli został nadany), 
  • miejsce nauki (w przypadku uczniów i studentów),
  • adres zamieszkania, 
  • numer telefonu, 
  • numer karty ubezpieczenia zdrowotnego (w przypadku osób ubezpieczonych), 
  • dane dotyczące tego, który to wybór lekarza w danym roku kalendarzowym, 
  • dane określające lekarza, pielęgniarkę i położną POZ, na usługi których się decydujemy (np. imię i nazwisko, siedziba świadczeniodawcy i miejsce wykonywania świadczenia zdrowotnego). 

Taki druk zawiera również miejsce na datę dokonania wyboru lekarza rodzinnego (pielęgniarki lub położnej) oraz na podpisy świadczeniobiorcy (lub jego opiekuna prawnego) i osoby przyjmującej deklarację.

Są jednak sytuacje kiedy nie jest wymagana zmiana lekarza rodzinnego. Deklaracja nie będzie konieczna, jeśli w czasie pobytu poza miejscem zamieszkania, np. na wczasach nad morzem, zachorujemy i będziemy chcieli skorzystać z darmowej opieki medycznej. Mamy do tego pełne prawo. Możemy w takim wypadku udać się do miejscowej przychodni POZ i liczyć na nieodpłatne wykonanie usługi medycznej. 

Ile razy można zmienić lekarza rodzinnego? 

Ile razy można zmienić przychodnię POZ? Właściwie możemy ją zmieniać kiedy tylko mamy ochotę, takiego limitu nie ma. Jednak przy nadmiernym korzystaniu z tego prawa musimy się liczyć z poniesieniem kosztów. 

Jeśli chcemy, aby wybór innego lekarza rodzinnego, pielęgniarki lub położnej był nieodpłatny, musimy wiedzieć ile razy w roku można zmienić przychodnię lub konkretnego medyka. W ciągu roku kalendarzowego mamy prawo do dwukrotnej zmiany lekarza POZ. Jeśli zmienimy medyka, pielęgniarkę lub położną POZ po raz trzeci w tym samym roku kalendarzowym będziemy musieli wnieść do NFZ opłatę wynoszącą 80 zł. Taką sumę trzeba będzie uiścić za każdym kolejnym razem. 

Od tej zasady istnieją jednak wyjątki kiedy nie trzeba płacić. Pacjent jest zwolniony z uiszczania tej należności jeśli zmiana lekarza rodzinnego NFZ nastąpiła nie z jego winy, ale np. dlatego, że konkretny lekarz przestał świadczyć usługi w ramach funduszu, przeszedł na emeryturę, wyprowadził się, itp. Kolejne odstępstwo od obowiązku zapłaty to zmiana miejsca zamieszkania pacjenta. 

Reklama

Dokumentacja zdrowotna i zmiana lekarza rodzinnego 

Z pewnością wiele osób zastanawia się co się dzieje z dokumentacją zdrowotną dotyczącą historii przebytych przez nas chorób, zlecanych leków, szczególnego postępowania, szczepień, itp. w przypadku zmiany lekarza POZ. Jeśli zostajemy w tej samej przychodni rodzinnej, problemu nie ma. Nasza karta wędruje na półkę wybranego przez nas medyka lub zyskuje stosowny opis. Jeśli natomiast decydujemy się na inny ośrodek świadczący nieodpłatną opiekę medyczną, powinniśmy poprosić starą przychodnię o kopię tej dokumentacji. Wówczas trzeba się liczyć z tym, że zostaniemy poproszeni o opłacenie kosztów wykonanych „kserówek”. Niektóre przychodnie same występują do placówek, w których dawniej się leczyliśmy, z prośbą o przesłanie dokumentów dotyczących zdrowia pacjenta. 

Większość przychodni nie wydaje natomiast karty szczepień dzieci w obawie przed próbą uchylenia się rodziców lub prawnych opiekunów od obowiązku szczepienia dzieci na poszczególne choroby w odpowiednim wieku, itp. W takim wypadku nowa przychodnia prosi „starą” o przesłanie takiej karty. 

Bibliografia

  • Windak Adam, Chlabicz Sławomir, Mastalerz-Migas Agnieszka, Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Termedia, Poznań, 2015, 1, ISBN 978-83-7988-999-0.
  • Latkowski Bożydar, Lukas Witold, Godycki-Ćwirko Maciej, Medycyna rodzinna, PZWL, Warszawa, 2017, 3, ISBN 978-83-200-5310-4

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Czy ktoś z Twoich bliskich jest lub był zarażony koronawirusem?

  Tak, bliska mi osoba jest/była zakażona koronawirusem

  Nie, nikt z moich bliskich nie jest/był zakażony koronawirusem

  Nie wiem, czy ktoś z moich bliskich jest/był zakażony koronawirusem

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!