PORTAL DLA SENIORÓW
 

Dieta przy migotaniu przedsionków. Jaka jest optymalna?

Migotanie przedsionków to najczęściej diagnozowana postać arytmii serca. Jaka dieta wspiera walkę z tą dolegliwością? Czy naprawdę to, co się je, w istotny sposób wpływa na kondycję układu krążenia i pracę mięśnia sercowego? Co pomaga, a co szkodzi? Warto znać odpowiedź na te pytania, by odpowiednią dietą wspomagać leczenie farmakologiczne lub zabiegowe.
Oliwa z oliwek
Źródło:123RF
 

Dieta antycholesterolowa

Czy istnieje optymalna dieta wspomagająca leczenie powszechnej postaci arytmii serca, jaką jest migotanie przedsionków? Dysfunkcja ta polega na zbyt szybkiej i chaotycznej czynności przedsionków mięśnia sercowego i prowadzi do zmniejszenia efektywności jego pracy. Podczas migotania przedsionki serca nie kurczą się lub kurczą się słabiej, przez co nie spełniają swojej głównej funkcji, jaką jest pompowanie krwi do komór. Dolegliwość ta ma wiele postaci:

  • napadowe migotanie przedsionków – pojawia się raz na jakiś czas, zazwyczaj przechodzi samoistnie po mniej niż 24 godzinach,
  • utrwalone migotanie przedsionków – o charakterze przewlekłym, nieprzechodzące samoistnie.

Ze względu na przyczynę występowania migotania dzieli się je na samotnelub towarzyszące innemu schorzeniu. W tym drugim przypadku podłożem dolegliwości najczęściej są choroby mięśnia sercowego układu naczyniowego. Do najpowszechniejszych należą zmiany miażdżycowe w naczyniach krwionośnych i będąca ich skutkiem choroba niedokrwienna serca zwana również chorobą wieńcową.

Pośrednią przyczyną zmian miażdżycowych w tętnicach jest przeważnie niewłaściwa dieta przyczyniająca się do powstawania na wewnętrznych ścianach naczyń złogów lipidowo-wapniowych zwężających ich światło. Lipidem najbardziej szkodliwym jest tzw. „zły” cholesterol LDL pochodzący ze spożywanych tłuszczów zwierzęcych. Dlatego też dieta antycholesterolowa ma dobry wpływ na ogólną kondycję serca i układu krwionośnego. W diecie tej powinno się:

  • unikać tłuszczu zwierzęcego,
  • smażenie potraw zastąpić gotowaniem (w wodzie lub na parze), duszeniem, pieczeniem,
  • unikać czerwonego mięsa,
  • unikać masła,
  • unikać tłustych serów,
  • spożywać większe ilości chudych produktów nabiałowych (chude twarogi, jogurt, kefir),
  • zastąpić białe pieczywo pieczywem pełnoziarnistym,
  • unikać słodyczy i słodkiego pieczywa.

Produkty regulujące poziom cholesterolu we krwi to przede wszystkim:

  • ryby morskie,
  • chude mięso (głównie białe) i chude wędliny,
  • warzywa i owoce,
  • czosnek,
  • tłuszcze roślinne (przede wszystkim oliwa z oliwek i olej rzepakowy),
  • produkty bogate w błonnik (owsianka, pestki dyni, ziarna słonecznika),
  • kasze i inne produkty zbożowe.

Dieta śródziemnomorska

Badania wykazują, że zdrowo na cały układ krążenia wpływa również tzw. dieta śródziemnomorska. Zmniejsza ona ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowegoudaru mózgu i dysfunkcji tętnic obwodowych.

Dieta ta opiera się głównie na zastąpieniu spożycia czerwonego mięsa częstym spożywaniem ryb, które są znakomitym źródłem łatwo przyswajalnego białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Oprócz tego w dieta śródziemnomorska bogata jest w:

  • warzywa – przede wszystkim pomidory, ogórki, papryka, kalafior, brokuł, sałata (różne gatunki), oliwki, por, warzywa strączkowe,
  • owoce,
  • produkty pełnoziarniste – kasze, ciemne pieczywo, makaron.

Badano również wpływ diety śródziemnomorskiej na samo migotanie przedsionków, okazało się jednak, że w tym wypadku jej stosowanie nie ma większego wpływu na zmniejszenie ryzyka. Dokonano jednakże odkrycia, że świetne działanie ma w tym przypadku dieta śródziemnomorska wzbogacona o spożycie dużych ilości oliwy z oliwek. Można powiedzieć, że jest to dieta optymalna dla osób z arytmią, jaką jest migotanie przedsionków.

Oliwa z oliwek – jak pomaga?

Oliwa z oliwek jest olejem roślinnym pozyskiwanym w procesie tłoczenia miąższu owoców drzewa oliwnego. Zawarty w niej kwas oleinowyzapobiega rozwojowi zmian miażdżycowych, chorób mięśnia sercowego, nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy. Regularne spożywanie oliwy wstrzymuje rozwój miażdżycy naczyń krwionośnych, przyczynia się więc do walki z chorobą wieńcową i minimalizuje ryzyko powstawania zakrzepów, które mogą wywoływać udary mózgu i zawały serca.

Jeśli chodzi o wpływ spożycia oliwy na zmniejszenie ryzyka wystąpienia migotania przedsionków, największe znaczenie ma jej właściwość przeciwzapalna, ponieważ dolegliwość ta wiąże się właśnie ze stanem zapalnym i podwyższonym poziomem białka CRP. Silne właściwości przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe oraz przeciwutleniające oliwa z oliwek zawdzięcza zawartym w niej substancjom fenolowym.

Używki – największy wróg

Wrogiem numer jeden dla pacjentów z migotaniem przedsionków są wszelkiego rodzaju używki:

  • tytoń,
  • alkohol,
  • kofeina.

Mają one zgubny wpływ na wszystkie dolegliwości związane z zaburzeniami rytmu pracy mięśnia sercowego i źle wpływają na ogólny stan całego układu krążenia.

Palenie papierosów przyczynia się do rozwoju zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Po pierwsze – nikotyna powoduje obkurczanie się ich ścian, po drugie – palenie uwalnia do krwiobiegu hormony stresu w ogromnych ilościach, przyspieszając bicie serca, co przy migotaniu przedsionków może mieć bardzo poważne konsekwencje.

Alkohol powoduje w organizmie wzrost poziomu ciśnienia tętniczego, co także jest wielce niebezpieczne dla pacjentów ze stwierdzonym migotaniem przedsionków. Dlatego powinni oni całkowicie zrezygnować z jego spożycia. Mówi się, że kieliszek czerwonego wina działa zdrowo na układ krwionośny, ale opinia ta nie jest prawdziwa, jeśli chodzi o osoby z jakimikolwiek zaburzeniami czynności krążeniowych.

Podobnie jest z kofeiną. Jej spożywanie również przyczynia się do podwyższania ciśnienia tętniczego, zwiększając ryzyko napadu migotania. Najbezpieczniej jest więc przy tego typu dolegliwościach całkowicie zrezygnować z picia kawy i alkoholu i oczywiście natychmiast po zdiagnozowaniu arytmii – rzucić palenie.

Czytaj:

 

Bibliografia

  • Dr n. med. Agnieszka Olszanecka, Dieta a ryzyko wystąpienia migotania przedsionków, „Medical Tribune” 2014, nr 8

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Jaki świąteczny prezent ucieszyłby Cię najbardziej?

  ręcznie wykonany

  kosmetyki

  dobry alkohol

  odzież

  coś z wyposażenia wnętrz lub małe AGD

  karta podarunkowa do wykorzystania na dowolny zakup

  bilety na kulturalne wydarzenie

  voucher na atrakcję