PORTAL DLA SENIORÓW
 

Ból kręgosłupa szyjnego - objawy, domowe sposoby

Ból kręgosłupa szyjnego może skutecznie odebrać radość życia. Zwłaszcza, jeśli promieniuje do barku, powoduje drętwienie ręki lub też wywołuje objawy do złudzenia przypominające migrenę, w połączeniu z silnymi zawrotami głowy.
Senior odczuwa ból kręgosłupa w odcinku szyjnym
Źródło:123RF
 

Ból kręgosłupa szyjnego

Kręgosłup szyjny składa się z 7 kręgów, ulokowanych między podstawą czaszki, a linią barków. To najbardziej elastyczny i ruchomy ze wszystkich 3 odcinków kręgosłupa (pozostałe to piersiowy oraz lędźwiowy). Budowa kręgów szyjnych zapewnia mobilność głowy we wszystkich płaszczyznach, przy czym szczególne znaczenie przypisuje się w tym kontekście kręgom numer 1 i 2. Pierwszy z nich, tak zwany dźwigacz (albo atlas), umożliwia ruchy pionowe czaszki (obrazowo nazywane potakującymi), zaś drugi, nazywany obrotnikiem, odpowiada za ruchy poziome (przeczące). Kręgi szyjne są zdecydowanie bardziej delikatne od tych, które znajdują się w środkowej i dolnej części kręgosłupa, a jednocześnie są najsłabiej osłonięte i ustabilizowane za pomocą tkanek miękkich, w tym przede wszystkim mięśni. Stąd wyjątkowa podatność na urazy, przeciążenia i zwyrodnienia, będące źródłem bólu kręgosłupa szyjnego.

Przyczyny bólu kręgosłupa szyjnego

Na bóle kręgosłupa szyjnego cierpi w różnych fazach życia około 20-30 procent populacji. W zdecydowanej większość są one konsekwencją niewłaściwego trybu życia, prowadzącego do powstawania zwyrodnień, przeciążeń, utraty ruchomości i ucisku na rozliczne nerwy. Główny powód to praca siedząca w wymiarze 8-10 godzin dziennie, bez wymaganych przerw (minimum 5 minut raz na godzinę), w niefizjologicznych pozycjach. Dotyczy to także osób starszych, będących już na emeryturze, zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa mogą bowiem dać o sobie z opóźnieniem. Fizjoterapeuci i ortopedzi w szczególny sposób zwracają uwagę nie tylko na aspekt ilościowy (czas spędzony w pozycji siedzącej), ale też jakościowy. Siedzieć można na różne sposoby, większość zaś osób siedzi w sposób nieprawidłowy – z wyprostowanymi nogami, pośladkami niewystarczająco dosuniętymi do oparcia, plecami zgiętymi w łuk, głową opuszczoną w stronę monitora. 

Objawy bólu kręgosłupa szyjnego

W jaki sposób rozpoznać ból kręgosłupa szyjnego? To stosunkowo proste. Oczywistym jest, iż źródło jego odczuwane jest przez pacjenta w okolicy szyi/karku. Bolesność może jednak promieniować na okoliczne struktury, w tym unerwienie czaszki. Z tego powodu schorzenia szyjnego odcinka kręgosłupa często manifestują się poprzez silny, napadowy ból głowy, charakterem przypominający ataki migreny lub skutki podwyższonego ciśnienia. Symptomy te odczuwalne są przede wszystkim w części potylicznej czaszki. Zmiany zwyrodnieniowe (głównie na poziomie (3-5 kręgu) lub urazy (zazwyczaj 1-2 krąg) mogą prowadzić także do objawów takich, jak zawroty głowy czy nudności. 

Ból kręgosłupa szyjnego i drętwienie ręki

Możliwe jest też promieniowanie bólu kręgosłupa szyjnego w stronę kończyn górnych. Do objawów niespecyficznych, ale relatywnie częstych, należy związane z tym drętwienie ręki. Mrowienie może być odczuwalne w szczególności na zakończeniach palców. Do tego zaburzeniu ulega niekiedy odczuwanie ciepła i zimna. Jeżeli objawy nie nasilają się, wystarczającym antidotum bywa rehabilitacja. Często jednak ucisk na nerwy zasilające kończyny stanowi znak, iż sytuacja jest poważna i być może wymagająca interwencji neurochirurgicznej. To ostateczność, o której większość pacjentów wolałaby nigdy nie słyszeć.

Domowe sposób na ból kręgosłupa szyjnego

Chcesz uniknąć operacji? Zmiany zwyrodnieniowe oraz urazy kręgosłupa mają to do siebie, że lepiej i łatwiej jest im zapobiegać, niż je leczyć. Dlatego paleta domowych sposobów na ból kręgosłupa obejmuje przede wszystkim działania profilaktyczne. Oto kilka kluczowych, praktycznych rad.

  • Nigdy nie wypoczywaj leżąc z głową opartą o ścianę, brzeg łóżka, wysoką i twardą poduszkę. W pozycji leżącej musisz zapewnić stabilne podparcie dla wszystkich 7 kręgów szyjnych. W tym celu możesz użyć specjalnych poduszek ortopedycznych.
  • Nie śpij na zbyt twardym materacu. To nieprawda, że dla kręgosłupa najlepsze jest spanie na podłodze. Wręcz przeciwnie – tak twarde podłoże powoduje, że stykają się z nim jedynie plecy i głowa, kręgi szyjne zaś wiszą w powietrzu. Na czym więc spać? Na przykład na materacu z pianki termoplastycznej – stosunkowo miękkim i ściśle dopasowującym się do użytkownika.
  • Siedź zawsze tak, jak uczono cię przed laty w pierwszej klasie szkoły podstawowej: stopy całą powierzchnią oparte na podłożu, nogi zgięte w kolanach pod kątem 90 stopni, pośladki i plecy dosunięte do oparcia, głowa prosto. Jeśli monitor komputera stoi niżej, nie obniżaj głowy. Zamiast tego, opuść wzrok lub postaw monitor na podwyższeniu.
  • Nigdy nie siedź przy biurku dłużej, niż 55 minut ciągiem. Po takim czasie należy zrobić przynajmniej 5-minutową zrobić przerwę. Czas ten spędzamy aktywnie, w ruchu. Postaraj się też wykonywać drobne ćwiczenia nie odchodząc od biurka, nawet w czasie pracy. W miarę możliwości wykonuj skłony i obroty głową. Nie pozwól, by mięśnie karku były nieruchome przez kilkadziesiąt minut. Wbrew pozorom nie zapewnisz im w ten sposób odpoczynku, a wręcz przeciwnie: to gotowy przepis na przeciążenie.

Czytaj też: 

Bibliografia

  • Ćwiczenia odcinka szyjnego kręgosłupa, Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Staszowie, http://www.szpitalstaszow.pl
  • Anna Kałużna, Krystian Kałużny, Łukasz Wołowiec, Ola Płoszaj, Walery Zukow, Bartosz Kochański, Wojciech Hagner, Profilaktyka bólów kręgosłupa - przegląd piśmiennictwa, Journal of Education, Health and Sport. 2017;7(7)

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Jaki świąteczny prezent ucieszyłby Cię najbardziej?

  ręcznie wykonany

  kosmetyki

  dobry alkohol

  odzież

  coś z wyposażenia wnętrz lub małe AGD

  karta podarunkowa do wykorzystania na dowolny zakup

  bilety na kulturalne wydarzenie

  voucher na atrakcję