Nie jest prawdą stwierdzenie, że osoby starsze za kierownicą stanowią zagrożenie na drodze. Wręcz przeciwnie, seniorzy kierujący pojazdami są odpowiedzialni, zapobiegawczy i zazwyczaj mają duże doświadczenie.
Stereotypy dotyczące kierowców-seniorów
Na świecie istnieje stereotyp kierowcy w wieku 60+. To najczęściej osoba kierująca samochodem okazjonalnie, tzw. niedzielny kierowca, który jeździ nadmiernie ostrożnie, powolnie, z nosem przyklejonym do przedniej szyby i rękoma kurczowo zaciśniętymi na kierownicy. Senior za kierownicą to jednak nie tylko starszy pan z wąsem, w grubych okularach i kapeluszu, ale i doświadczona osoba zmotoryzowana, która wie, jak zachować się na drodze.
Najczęściej starszych kierowców krytykują młodzi, którym wszędzie się spieszy i często łamią przepisy dotyczące prędkości. Stereotyp seniora kierowcy jest co najmniej krzywdzący. Oczywiście zdarzają się wyjątki, ale większość seniorów świetnie radzi sobie z obsługą auta i jeździ lepiej od dwudziestolatków.
Nie ma w Polsce przepisów, które uzasadniałyby odbieranie prawa jazdy kierowcom tylko z uwagi na ich wiek. Policja może co najwyżej skierować do starosty wniosek o obowiązkowe badanie lekarskie kierowcy, gdy stwierdzi, że jego podeszły wiek lub stan zdrowia zagrażają bezpieczeństwu jazdy. Jak twierdzi Wojciech Pasieczny z Wydziału Ruchu Drogowego Stołecznej Policji, powyżej 65. roku życia wydłuża się czas reakcji kierowcy. Średni czas reakcji przeciętnego kierowcy wynosi od 0,8 do 1 sekundy, a u seniorów - od 1,6 do 2 sekund, czyli dwukrotnie więcej.
Seniorzy to odpowiedzialni kierowcy
Pomimo że statystyki reakcji na zdarzenia na drodze przemawiają na niekorzyść seniorów za kółkiem, to jednak są oni postrzegani przez policję za ostrożnych kierowców. Według statystyk policyjnych (http://moto.trojmiasto.pl/Czy-senior-za-kierownica-stanowi-zagrozenie-n79850.html) w 2013 roku seniorzy spowodowali na polskich drogach 3,5 tys. wypadków, w których zginęło 340 osób, a ponad 4,2 tys. zostało rannych. To niewiele, porównując te dane do statystyk dla najmłodszych kierowców, w wieku 18-24 lat, którzy w 2013 roku spowodowali 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęły 584 osoby, a 8,4 tys. zostało rannych.
Starsi kierowcy nie tylko ostrożniej jeżdżą, stroniąc od brawury za kierownicą, ale również dbają o stan techniczny swojego pojazdu. Regularnie dokonują przeglądów samochodu, a także samodzielnie kontrolują stan płynów w aucie czy poziom zużycia bieżnika opon. Kontrola opon to, jak podkreślają specjaliści prowadzący serwis Oponeo.pl, jedna z najważniejszych czynności, jakie mogą zaważyć na bezpieczeństwie prowadzenia pojazdu.