Czy zielona kawa działa na odchudzanie i jak ją stosować?

Mówi się, że zielona kawa zmniejsza apetyt i przyspiesza proces spalania tkanki tłuszczowej, dzięki czemu pomaga w odchudzaniu. Czy jednak zielona kawa faktycznie odchudza? A może to tylko błędnie powtarzany mit? Opisujemy, jak działa zielona kawa.
Ziarenka zielonej kawy
Źródło:123RF

Spis treści

Co to jest zielona kawa do picia?

Zielona kawa do picia to tak naprawdę zwykła kawa, która nie została poddana obróbce termicznej - nie jest to żadna specjalna odmiana ziaren. Jej działanie wynika z faktu, że nie dotyczy jej temperatura generowana w procesie palenia. Dzięki temu posiada ona właściwości, których nie ma klasyczna kawa palona. Zieloną kawę najczęściej możemy kupić w formie mielonej, nieco rzadziej dostępne są całe ziarna. Zielona kawa to także składnik niektórych suplementów na odchudzanie, które zwykle zawierają dodatkowo wyciągi z ziół, chrom, ekstrakt z zielonej herbaty czy błonnik pokarmowy. Choć zielona kawa jest uznawana za suplement wspomagający odchudzanie, dotychczas przeprowadzone badania nie potwierdzają w zupełności jej działania. Warto mieć to na uwadze wybierając tabletki na odchudzanie.

Zielona kawa a odchudzanie

Za odchudzający składnik zielonej kawy uważa się kwas chlorogenowy. Ten naturalny antyoksydant występuje także w liściach yerba mate, głogu, karczochach czy pokrzywie. Podczas gdy surowe ziarna kawy zawierają 60000 mg kwasu chlorogenowego na kilogram, napar z kawy palonej dostarczy nam już tylko 500 mg/dm3 tej substancji. Obróbka termiczna znacząco zmniejsza zawartość kwasu chlorogenowego w kawie, dlatego to właśnie zielone ziarna mają większe właściwości odchudzające. Warto jednak pamiętać, że w procesie odchudzania cenna jest również zawarta w kawie surowej, jak i palonej kofeina. Poprawia ona przemianę materii i stymuluje spalanie tkanki tłuszczowej. Z kolei dzięki przeciwutleniającym właściwościom, kwas chlorogenowy hamuje wytwarzanie wolnych rodników odpowiedzialnych za starzenie się czy zmiany nowotworowe.

Reklama

Jak parzyć zieloną kawę?

Smak zielonej kawy jest łagodniejszy od aromatu kawy palonej. Ma ona lekko gorzki, przypominający zieloną herbatę posmak. Dla niektórych może być on  lekko mdły. Jeśli zdecydujemy się na zakup całych ziaren zielonej kawy, musimy pamiętać o tym, że są one bardzo twarde i mogłyby uszkodzić młynek, dlatego przed ich zmieleniem warto wstępnie rozdrobnić je w moździerzu. Najprostszy sposób to zakup mielonej zielonej kawy. Można przygotować ją w zaparzaczu tłokowym lub po prostu w kubku. Wystarczy wsypać 2-3 łyżeczki kawy i zalać ją gorącą wodą. Nie używamy w tym celu wrzątku - optymalna temperatura wody to około 90 stopni Celsjusza, dlatego nie zaleca się parzenia zielonej kawy w ekspresach ciśnieniowych czy kawiarkach. Kawa będzie gotowa do picia po 3-5 minutach. Przygotowany napar będzie mieć bladozielony kolor.

Efekty picia zielonej kawy

Producenci zielonej kawy obiecują, że jej picie pomoże nam w odchudzaniu, doda energii, utrzyma odpowiedni poziom cholesterolu we krwi i wpłynie na redukcję cellulitu. Nie jest to jednak potwierdzone naukowo w stu procentach. Według japońskich naukowców zielona kawa przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi. Badacze przypisują to działanie kwasowi kawoilochinowemu. Z racji na to, iż picie zielonej kawy nie pozostaje obojętne dla ludzkiego organizmu, odradza się jej regularne stosowanie osobom z chorobami serca, nadciśnieniem oraz cukrzycą. Do przeciwwskazań zalicza się także okres ciąży i karmienia piersią, oraz wiek poniżej 16. roku życia.

Reklama

Zielona kawa - czy ma skutki uboczne?

Choć o zielonej kawie mówi się przede wszystkim w kontekście odchudzania, coraz częściej zwraca się uwagę na negatywne skutki jej regularnego przyjmowania. Zielona kawa może bowiem spowalniać wydzielanie glukozy do układu krwionośnego po jedzeniu. Co więcej, zwiększa ona również wrażliwość organizmu na insulinę, a to pierwszy krok do zespołu metabolicznego, który prowadzi z kolei do rozwoju cukrzycy typu 2. Ze względu na to, iż zielona kawa nie jest stuprocentowo „pewnym” suplementem diety, bezpieczniej będzie wybrać inne preparaty wspomagające odchudzanie. Wspomniane już składniki takie, jak chrom czy błonnik posiadają naukowo udowodnione działanie. Także zawarta w zwykłej, palonej kawie kofeina wykazuje działanie spalające tkankę tłuszczową oraz poprawiające metabolizm, co jest szczególnie cenne dla osób będących na diecie. Sięgając po jakiekolwiek „wspomagacze” warto pamiętać, że zrzucenie zbędnych kilogramów bez diety 
i aktywności fizycznej jest niemożliwe. Jak do tej pory nikt jeszcze nie wynalazł cudownej tabletki, która umożliwiłaby schudnięcie bez wysiłku.

Zobacz także:

 

Bibliografia

  • „Zielona kawa a parametry gospodarki węglowodanowej oraz wartości ciśnieniatętniczego”, K. Pastusiak, M. Dudek, M. Kręgielska-Narożna, M. Walczak-Gałęzewska, J. Suliburska, P. Bogdański
  • „Kofeina - powszechny składnik diety i jej wpływ na zdrowie”, R. Wierzejska

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!