PORTAL DLA SENIORÓW
 

Umowa z biurem podróży. Na co uważać?

Sezon letni w pełni, biura podróży oferują nam szeroką gamę wycieczek i wyjazdów wakacyjnych. Nie dajmy się jednak zwieść w natłoku informacji i kolorowych folderów turystycznych. Oto kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę, zawierając umowa z biurem podróży.
Kobieta i mężczyzna z walizkami wchodzą do hotelu
Źródło: 123rf
 

Czy biuro podróży działa legalnie?

Organizowanie imprez turystycznych jest w Polsce działalnością regulowaną. To oznacza, że aby biuro podróży mogło legalnie prowadzić działalność gospodarczą, musi zostać wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Dlatego przed skorzystaniem z usług turystycznych warto sprawdzić, czy biuro podróży w takim rejestrze rzeczywiście widnieje. Można to uczynić za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Pełna lista dostępna jest TUTAJ.

Umowa z biurem podróży

Umowa z biurem podróży? Przede wszystkim przeczytaj dokładnie umowę! Przed podpisaniem umowy o świadczenie usług turystycznych (wymaga ona formy pisemnej), przede wszystkim należy ją dokładnie przeczytać i przeanalizować.

Integralną częścią umowy, oprócz karty zgłoszeniowej, na której widnieją nasze dane personalne, stanowią wszelkiego rodzaju „ogólne warunki umowy”, „ogólne warunki uczestnictwa w imprezie turystycznej” czy katologi i broszury, do których odesłania znajdują się w podpisywanym przez nas zgłoszeniu.

W naszym interesie leży, aby cała umowa była jak najbardziej szczegółowo sformułowana. Ułatwi to nam bowiem dochodzenie roszczeń w przypadku ewentualnych sytuacji spornych.

Co powinno się znaleźć w umowie?

Umowa powinna zawierać takie informacje jak np.

  • miejsce pobytu;
  • czas trwania i program imprezy turystycznej;
  • rodzaj środka transportu;
  • ilość i rodzaj posiłków;
  • informacje dotyczące hotelu;
  • dokładną cenę.

Kompletna lista koniecznych elementów umowy wskazana jest w art. 14 ust. 2 ustawy o usługach turystycznych.
W umowie z biurem podróży powinniśmy się wystrzegać pospolitych, ale nieprezycyjnych zwrotów. Np. zwrot „all inclusive” może oznaczać w niektórych umowach, że w cenie wycieczki wliczone są wszelkie usługi świadczone przez hotel, tj. wszystkie posiłki, napoje bez- i alkoholowe, fitness, siłownie, wieczorne programy rozrywkowe itp., a w innych - że cena wycieczki obejmuje jedynie trzy posiłki i określone napoje lokalne.

Istotne jest również dokładne określenie w treści umowy, w jakich warunkach cena wycieczki może ulec zmianie (np. na skutek wzrostu kursów walut czy kosztów transportu).

Gwiazdki w umowie

Planując zagraniczną wycieczkę, trzeba mieć świadomość, że powszechnie stosowany „gwiazdkowy system” oceny standardu hoteli może być dla nas mylny, ponieważ jest on regulowany wyłącznie krajowymi przepisami, które przecież różnią na całym świecie.

W Polsce gwiazdki przydzielane są hotelom w oparciu o załącznik do rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki. W związku z tym standard polskiego czterogwiazdkowego hotelu będzie się różnił od standardu hotelu z czterema gwiazdkami np. w Turcji. Może być to niejednokrotnie niemiłą niespodzianką podczas długo wyczekiwanego urlopu wypoczynkowego. Dobre przygotowanie i ostrożność pozwolą jednak takich niespodzianek uniknąć.

Sprawdź także: 

Paszport - gdzie złożyć dokumenty?

Podróże z wnukami: Z wyspy na kontynent

Opłata paszportowa

Podróże z rabatem

 

 

 
 
 

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)