Reklamy nastawione przede wszystkim na sprzedaż produktu często przedstawiają niepełny lub jednostronny wizerunek seniora, który jednak wpływa na społeczny odbiór całej grupy. Warto jednak wspomnieć także o tych przekazach, które promują wizerunek osoby aktywnej i cieszącej się życiem, których jest, na szczęście, coraz więcej.
Senior jako babcia lub dziadek
Najczęściej prezentowaną w mediach rolą seniora jest rola babci lub dziadka. Występuje ona w różnych kontekstach, m.in. doradcy (np. w reklamach leków) czy opiekuna wnuków (np. w reklamach słodyczy). Promuje ona wizerunek seniora jako osoby opiekuńczej, rodzinnej i doświadczonej. Pomija jednak najczęściej seniora jako osobę samodzielną, mającą własne zainteresowania i pasje, które może realizować poza życiem rodzinnym.
Senior u schyłku życia
Seniorzy pojawiają się także w reklamach ubezpieczeń czy kredytów, które często prezentują osoby starsze jako ludzi niedomagających, smutnych, zbliżających się do kresu życia. Takie przekazy podkreślają najgorsze aspekty życia, by wzbudzić niepokój, na który lekarstwem jest zakup odpowiedniego produktu lub usługi. Często wzbudzają poczucie winy poprzez komunikaty przedstawiające seniora jako ciężar dla bliskich. Warto uświadomić sobie, że przedstawianie takiego podejścia do starzenia się ma wywołać określony efekt sprzedażowy, nie jest zaś cała prawdą na ten temat.
Atrakcyjny senior
Dużym przełomem są reklamy, w których osoby starsze prezentowane są jako wciąż atrakcyjne i chcące dbać o siebie. Coraz więcej reklam kosmetyków prezentuje odpowiednie dla tej grupy produkty. Często są to reklamy z udziałem znanych aktorek mających symbolizować klasę i stonowaną elegancję jako przeciwwagę dla krzykliwych, kolorowych reklam skierowanych do nastoletnich i młodych kobiet. W reklamach dla seniorów przedstawiane są kobiety świadome własnej urody oraz własnej dojrzałości, pełne stonowanego, lecz niewymuszonego wdzięku.
Aktywność jako klucz do zdrowia
Firmy farmaceutyczne, reklamując swoje produkty, coraz częściej prezentują seniorów nie jako osoby schorowane, ale aktywne sportowo i towarzysko. Częściej niż kiedyś można zobaczyć w reklamie seniora uprawiającego nordic walking, grającego w szachy czy uczestniczącego w spotkaniu z przyjaciółką. Pomaga to w promowaniu wizerunku aktywnego seniora, dbającego o swoje ciało, kondycję fizyczną, ale także o zaangażowanego w życie społeczne.
Czego brakuje?
Obszarów, w których obecny jest wizerunek seniora, jest nadal mało. Przy mnogości reklam i produktów przekazy z udziałem osób starszych stają się marginalne, ograniczając w ten sposób świadomość społeczną dotyczącą potrzeb seniorów jako grupy. Tymczasem grupa ta staje się coraz większa, a - co za tym idzie - coraz bardziej zauważalna. Można więc liczyć na to, że udział optymistycznych, promujących zdrowy tryb życia seniorów w reklamach, będzie z czasem jeszcze większy.