Wyniki badań naukowców z Uniwersytetu w Tybindze zostały ogłoszone w czasopiśmie „Journal Topics in Cognitive Science”. Według nich gorsze rezultaty sprawnościowe starszych osób w różnych testach sprawdzających możliwości intelektualne związane są z ich nieodpowiednią konstrukcją lub interpretacją. Z wiekiem zdolności poznawcze nie zanikają, ale korzystanie z nich jest spowolnione ze względu na nagromadzenie danych. Przez całe życie zdobywa się ich tak wiele, że samo wyszukanie poszukiwanej wiedzy jest czasochłonne.
Dla zobrazowania tej teorii naukowcy posłużyli się modelami komputerowymi. Maszyny miały za zadanie codziennie czytać nowe partie tekstu i uczyć słownictwa. Na początku działały bardzo szybko, ale po pewnym czasie, gdy miały przetwarzać większe partie materiału - porównywalne do zbieranych przez człowieka w ciągu życia - zaczynały reagować wolniej, zupełnie jak starsi ludzie.
Zdaniem naukowców, gdyby w inny sposób konstruować testy oceniający sprawność umysłu, widać byłoby przewagę osób w podeszłym wieku. PAP przytacza przykład podany przez doktora Michaela Ramscara z zespołu badawczego:
- Wyobraźmy sobie kogoś, kto zna daty urodzin dwojga ludzi i potrafi je sobie bezbłędnie przypomnieć. Czy ta osoba naprawdę ma lepszą pamięć niż ktoś, kto zna daty urodzin dwóch tysięcy ludzi, ale potrafi dopasować właściwe daty do konkretnych ludzi „tylko” w dziewięciu przypadkach na dziesięć?
fot. Gary Oldman, autor - Sam, www.flickr.com/photos/honeyfitz/6148772660/