5 powodów, dla których warto zacząć przygodę z jogą już dziś

Joga wpływa pozytywnie nie tylko na nasze ciało, ale także uspokaja, łagodzi stres i przywraca równowagę w organizmie. Można ćwiczyć ją niezależnie od wieku i sprawności fizycznej. Sprawdź, co dobrego może dać ci joga.

1. Joga przywraca równowagę w organizmie. Pierwsze źródła archeologiczne dokumentujące praktykę jogi pochodzą sprzed około 1500 roku p.n.e. Już od ponad 3500 lat ludzie ćwiczą statyczne pozycje (nazywane także „asanami”), polegające na napinaniu, rozluźnianiu i rozciaganiu różnych partii mięśni i stawów. Uaktywnienie sporadycznie lub dawno nie używanych części naszego ciała poprawia przepływ energii, symetrię i harmonię organizmu.

2. Joga wzmacnia mięśnie i przywraca naturalną ruchomość w stawach. Trwanie w poszczególnych asanach odbywa się praktycznie bezwysiłkowo, nie są to dynamiczne ćwiczenia, co powoduje wzmacnianie mięśni i jednoczesne ich rozluźnianie. Pozycje dostosowane są do możliwości fizycznych seniorów, dzięki czemu ćwiczący mogą stopniowo rozciągać swoje ciało, zwiększając jego elastyczność i przywracając ruchomość w stawach. Joga dla seniorów pozwala na usprawnianie ciała bez nadmiernego zmęczenia.

3. Joga poprawia krążenie. Jest także doskonałym sposobem na złagodzenie bólu stawów i kręgosłupa. Jak to możliwe? Odpowiednio dobrane asany zwiększają ruchomość w stawach międzykręgowych, powodując poprawę warunków krążenia w naczyniach wokół kręgosłupa, ogólną poprawę krążenia, a w efekcie poprawia dokrwienie mózgu i oddziałuje pozytywnie na gruczoły wydzielania wewnętrznego.

4. Joga uspokaja i łagodzi stres. Korzystny wpływ jogi na nasze samopoczucie psychiczne odczuwany jest  zazwyczaj w drugiej kolejności, po pozytywnych sygnałach płynących z naszego ciała. Jak to działa? Systematyczne ćwiczenie asanów uspokaja umysł, wycisza, pomaga w kontrolowaniu zaburzeń emocjonalnych i reguluje pracę serca. Poziom koncentracji i spokoju osiągany podczas ćwiczenia jogi nie jest możliwy do uzyskania poprzez inne rodzaje aktywności fizycznej.

5. Joga zwiększa pewność siebie i pozytywnie wpływa na radzenie sobie z codziennymi czynnościami. Reguralne ćwiczenie asan ma nieoceniony wpływ na naszą witalność – odmładza ciało, odświeża umysł. Skupianie uwagi na poszczególnych asanach i na konkretnych częściach ciała przynosi seniorom pozytywne efekty w postaci poprawy koncentracji.

Dotatkowym atutem płynącym z ćwiczenia jogi są pozytywne zmiany pojawiąające się już po niedługim okresie praktyki: poprawa postawy ciała, głębszy oddech, bardziej regenerujący sen oraz lepsze ogólne samopoczucie.

Zaintrygował cię ten artykuł? Sprawdź, czy w twojej okolicy jest szkoła jogi, klub fitness lub klub seniora oferujący zajęcia jogi z profesjonalnym instruktorem. To ważne, żeby swoja przygodę z jogą rozpoczynać pod okiem osoby, która nie tylko podpowie jak dokładnie wykonać dany asan, ale także skoryguje naszą pozycję podczas zajęć. Większość szkół i klubów dysponuje także sprzętem niezbędnym do ćwiczeń (matą, paskiem, drewnianymi klockami lub podłużnym workiem), dzięki czemu nie ma koeniczności kupowania własnych akcesoriów.

joga06

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!