Jak poprawić sprawność seksualną w dojrzałym wieku?

Jak poprawić sprawność seksualną w dojrzałym wieku i cieszyć się zbliżeniem? To pytanie często zadają sobie osoby 50+,60+ czy 70+. Niestety zaburzenia sprawności seksualnej i obniżenie libido to częste problemy dojrzałych kochanków. Ale jest wiele sposobów, aby zapobiegać takim stresującym sytuacjom. Warto bowiem długo cieszyć się ciekawym i udanym pożyciem seksualnym.
Para seniorów w łóżku
źrodło:123RF

Spis treści

Dojrzały seks 

Z wiekiem kondycja fizyczna kobiet i mężczyzn osłabia się. Partnerzy czują się coraz częściej zmęczeni, przytłoczeni nadmiarem obowiązków. Zaczynają się też problemy zdrowotne, często wzrasta waga, a niestety poziom hormonów radykalnie spada. I nie zawsze seks spełnia oczekiwania kochanków. Chcieliby więcej, ale jest to niekiedy bardzo trudne. Istnieje jednak wiele sposobów, aby poprawić jakość życia seksualnego partnerów, niezależnie od wieku. Warto wtedy wyeliminować wiele złych nawyków z życia codziennego, aby móc jak najdłużej uprawiać seks. Należy dokładać starań i wzmacniać sprawność seksualną w dojrzałym wieku. 

Seks po 50 

Od zawsze pragnienie więzi z drugim człowiekiem było jednym z istotniejszych elementów życia. I to pragnienie dotyczy także sfery erotycznej. Niestety z wiekiem aktywność seksualna spada. A nie powinna, bo życie erotyczne to nie tylko przyjemność, ale pozytywny wpływ na zdrowie zarówno kobiety, jak i mężczyzny. Czemu spada aktywność seksualna po 50 roku życia? Odpowiedź kryje się w kilku przyczynach. Oto one: 

  • mniejsza aktywność fizyczna i brak ruchu, 
  • krótki sen, a za tym brak właściwej regeneracji organizmu, 
  • złe nawyki żywieniowe, 
  • używki (alkohol, papierosy). 

Jedną z przyczyn spadku aktywności seksualnej jest sporadyczne pożycie seksualne. Im mniej seksu, tym więcej dysfunkcji w sferze seksualnej. Jak poprawiać sprawność seksualną w dojrzałym wieku 50+?W obecnych czasach i dojrzałe osoby potrafią być wspaniałymi kochankami. Seks po pięćdziesiątce przynosi wiele przyjemności, a także i wiele korzyści. Warto zatem wprowadzać do sypialni pewne urozmaicenie i gadżety, aby częściej uprawiać seks. Kobiety, które są już w okresie menopauzy mają problemy z suchością pochwy. Ale w obecnych czasach nie jest to problemem. Producenci oferują wiele specjalnych żeli czy preparatów do nawilżania pochwy. Sporą część mężczyzn dotykają także problemy z erekcją. Można temu zapobiegać odpowiednio stymulując penisa. Istnieje wiele technik oraz specjalne gadżety, które uciskając członka zwiększają w nim ciśnienie krwi, a tym samym dłużej utrzymują erekcję. Ogromne znaczenie ma zdrowa dieta. Warto wprowadzać lekkostrawne posiłki i zrezygnować całkowicie z tłustych potraw czy jedzenia typu fast food. Zdrowy tryb życia to podstawa udanego życia seksualnego po 50. 

Reklama

Seks po 60 

Seks po 60 przynosi wiele radości, samozadowolenie i spełnienie erotyczne. Bardzo często społeczeństwo niesprawiedliwie traktuje osoby po 60 roku życia, wyłącznie jako osoby nobliwe, mocno starsze, którym już niewiele należy się od życia. Pokutuje przekonanie, iż sześćdziesięciolatkowie dobrze spełniają się tylko w roli babci czy dziadka. Wszystkie te stwierdzenia są mocno nieprawdziwe. Seks w tym wieku bardzo zbliża do siebie partnerów i jest naprawdę pięknym przeżyciem. Oboje kochankowie dobrze się znają, nie wstydzą swoich ciał. Nigdy nie wolno rezygnować z tej przyjemności. 

Jak poprawić sprawność seksualną w dojrzałym wieku? 

Jak poprawić sprawność seksualną w dojrzałym wieku 60+?Jest to niestety czas, kiedy zwiększają się problemy w sferze seksualnej natury fizycznej. Może warto, aby mężczyzna udał się do seksuologa czy urologa. Często po takim specjalistycznym badaniu lekarz zaleca środki, które wzmacniają potencję. Leki dostępne w aptekach bez recepty też wspomagają tego typu męskie problemy, ale działają znacznie wolniej. Osobom 60+ dokuczają już choroby, które wymagają przyjmowania stałych leków. Warto dokładnie stosować zalecenia lekarzy, przyjmować systematycznie stałe leki, dbać o zdrowie i kondycję fizyczną. Choroby nie powinny odstraszać od seksu. Nawet choroby serca nie mogą być wymówką, jeśli taki stan skontroluje lekarz. Kardiolodzy często podkreślają, iż pożycie płciowe można już zacząć miesiąc po zawale. Stosunek nie jest aż tak bardzo mocnym wysiłkiem dla serca, aby z niego rezygnować. 

Seniorzy nie są w stanie prowadzić tak rozległej aktywności fizycznej, jak ludzie młodzi. Ale można dużo spacerować, jeździć na rowerze, uprawiać odpowiednio dobrane ćwiczenia. I tutaj idealnie sprawdza się przysłowie „w zdrowym ciele zdrowych duch”. Im więcej ogólnej aktywności, tym lepsze pożycie seksualne osoby dojrzałej. W każdym wieku pozytywny wpływ na organizm ma zdrowa dieta. I tak jest także w przypadku osób po 60-tce. Chude mięso, duża ilość warzyw i owoców, chude ryby, pełnoziarniste pieczywo to podstawy codziennej diety seniora. 

Nie wolno wstydzić się swoich uczuć, nie wolno ograniczać się w gestach, skierowanych do partnera. Mogą one dodatkowo pobudzać pożądanie i skłaniać do częstej aktywności seksualnej. 

Reklama

Jak poprawić sprawność seksualną? 

Seniorzy są coraz dłużej sprawni seksualnie. Ta granica wieku znacznie się wydłużyła. Babcie i dziadkowie w dzisiejszych czasach w niczym nie przypominają tych z dawnych lat. Są ciekawi życia, świata, sprawnie korzystają z Internetu, pragną aktywniej wykorzystywać dany im czas. Sfera seksualna ma także dla nich duże znaczenie i nie warto z niej rezygnować. Seks seniorów to nie tylko przyjemność, a także poprawa stanu zdrowia. Co robić i jak poprawiać sprawność seksualną w dojrzałym wieku, aby zatrzymać ją jak najdłużej? Warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach postępowania, które dotyczą obojga partnerów: 

  • systematyczne nawilżanie pochwy - kobiety w okresie menopauzy, która jest nieodłączną częścią procesu starzenia, borykają się z problemem suchości pochwy. Ta przypadłość wywołuje bolesność stosunków płciowych. Warto stosować wtedy środki nawilżające, wspomagając mniej elastyczne ścianki pochwy. Z pewnością ten problem nie powinien zniechęcać do stosunków płciowych; 
  • wspomaganie lekami problemów z erekcją – potencję można dodatkowo wzmacniać lekami, zaleconymi przez seksuologa lub samodzielnie zakupionymi w aptece; 
  • pozytywnie nastawiać się do współżycia seksualnego - przede wszystkim nie należy stawiać barier psychicznych, że „nie wypada”. Trzeba śmiało korzystać ze wszelkich możliwości aktywności seksualnej i czerpać zadowolenie z bliskości, dając satysfakcję partnerowi; 
  • znajdywać nowe obszary aktywności seksualnej - nie należy skupiać się tylko na narządach płciowych, ale eksperymentować w poszukiwaniu stref erogennych. Warto wzmacniać pieszczoty, dotykając czy masując partnera, a jednocześnie intensywnie stymulując punkty erogenne; 
  • poprawiać jakość wzajemnej komunikacji - warto spędzać ze sobą dużo czasu, mieć wspólne zainteresowania, otwarcie rozmawiać o seksie, swoich potrzebach i niepokojach; 
  • wzmacniać poczucie własnej wartości - trzeba zaakceptować wszelkie zmiany w swoim ciele, mniejszą atrakcyjność i słabszą kondycję psychiczną. Wstyd i niskie poczucie własnej wartości to najgorsi wrogowie udanego pożycia seksualnego; 
  • prowadzić zdrowy tryb życia - codzienna dbałość o siebie i swoje zdrowie to bardzo ważny element poprawiania sprawności seksualnej seniorów.  Odpowiednia dieta, odrzucenie nałogów, aktywność fizyczna bezwzględnie wspierają życie erotyczne. 

Wiek nie jest przeszkodą w podejmowaniu współżycia erotycznego przez osoby dojrzałe. Wręcz przeciwnie, regularny seks zapobiega wielu chorobom, wzmacnia kondycję fizyczną i psychiczną. Seniorzy nie powinni rezygnować z tej formy bliskości. A dojrzały wiek to czas tylko i wyłącznie dla siebie i swoich przyjemności. 

Bibliografia

  • T. Petryński, G. Stachowiak „Menopauza – fakty i kontrowersje”, Klinika Ginekologii i Chorób Menopauzy, Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki, Łódź, 2006 r.,
  • J. K. Wawrzyniak „Seksualność osób 50 plus”, Edukacja Dorosłych 2011, nr 1,
  • Z. Lew-Starowicz „Seks dojrzały”, opracowanie Warszawa 1985 r.,
  • dr Michał Lew-Starowicz „Dieta na potencję. Poradnik dla mężczyzn dbających o sprawność seksualną”,
  • Z. Fronczek, specjalista ginekolog-położnik, seksuologia kliniczna, „Podniecające obszary, czyli strefy erogenne”.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!