Domowe sposoby na nietrzymanie moczu – co pomaga?

Domowe sposoby na nietrzymanie moczu skutecznie zwiększają efektywność leczenia terapeutycznego. Zobacz, co pomaga. Sprawdź, jak podnieść komfort życia, stosując właściwe środki chłonne, wykonując odpowiednie ćwiczenia oraz modyfikując codzienną aktywność
Kobieta wchodzi do toalety
Źródło: 123RF

Spis treści

Nietrzymanie moczu

Nietrzymanie moczu, czyli tzw. inkontynencja, jest schorzeniem z którym zmaga się przeciętnie około 10 proc. populacji, przy czym w starszych grupach wiekowych odsetek ten jest znacząco wyższy, zwłaszcza w przypadku płci żeńskiej. U kobiet w średnim i starszym wieku częstotliwość występowania tego typu objawów szacowana jest na 30 do nawet 60 proc. (dane: P. Dębiński, Klasyfikacja nietrzymania moczu…). Inkontynencję leczy się przede wszystkim metodami farmakologicznymi, dobieranymi w zależności od postaci choroby, a wiedzieć należy, iż wyróżnia się dwie jej główne odmiany:

  • wysiłkowe nietrzymanie moczu, związane z obniżeniem narządów miednicy oraz osłabieniem mięśni dźwigacza odbytu i zwieracza cewki moczowej. Do popuszczania dochodzi na skutek wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej, np. podczas wysiłku, kichania, kasłania. Najczęściej na tę postać NTM zapadają kobiety w wieku pomenopauzalnym oraz po urodzeniu dziecka;
     
  • nietrzymanie moczu z parć naglących, będące wynikiem zaburzeń natury neurologicznej, występujących m.in. w przebiegu choroby Parkinsona, stwardnienia rozsianego czy zwyrodnień kręgosłupa. W tym przypadku notuje się znacznie większy odsetek pacjentów płci męskiej.

Co ważne, inkontynencję można także leczyć domowymi sposobami, które na wstępnym etapie mogą się okazać jedynym i wystarczającym rozwiązaniem, a w późniejszych stadiach – wydatnie wspierać terapię farmakologiczną. Pamiętać też trzeba, że dostępna jest szeroka paleta środków chłonnych absorbujących wilgoć i zapobiegających jej wydostawaniu się na zewnątrz. Ich stosowanie podnosi komfort życia i umożliwia codzienne funkcjonowania na dotychczasowym poziomie. 

Domowe sposoby na nietrzymanie moczu

Domowe sposoby na nietrzymanie moczu mają zróżnicowany charakter. Wymienić w tym kontekście można przede wszystkim takie działania, jak:

  • zabezpieczenie przed skutkami niekontrolowanych wycieków z cewki moczowej. W zależności od stopnia inkontynencji, pacjentom zaleca się stosować:
  • ćwiczenia wzmacniające struktury dna miednicy, w tym przede wszystkim mięśnie Kegla;
  • ćwiczenia zwiększające poziom kontroli nad procesem wydalania moczu, czyli tzw. trening pęcherza;
  • modyfikacja stylu życia z siedzącego na aktywny, służąca redukcji masy ciała;
  • modyfikacja diety, której celem jest nie tylko zrzucenie zbędnych kilogramów, ale też zmniejszenie liczby zaparć często współwystępujących z nietrzymaniem moczu;
  • ograniczenie spożycia płynów moczopędnych oraz drażniących pęcherz, w tym przede wszystkim kofeiny oraz napojów alkoholowych i gazowanych;
  • stosowanie ziół na nietrzymanie moczu, takich jak babka lancetowata czy skrzyp polny.

Reklama

Ćwiczenia mięśni dna miednicy

Ćwiczenia mięśni dna miednicy są jedną z głównych metod terapeutycznych w leczeniu wysiłkowego nietrzymania moczu, ewentualnie w przypadku formy mieszanej, gdy występują też elementy parcia na pęcherz. 

Trening zazwyczaj należy zacząć od uświadomienia sobie, czym mięśnie Kegla są i gdzie się znajdują. Bez tego nie jest możliwe efektywne wykonywanie jakichkolwiek innych zadań. W tym celu zaleca się wykonywanie ćwiczenia polegającego na wstrzymywaniu mikcji – struktura, która napina się by zahamować strumień moczu, to właśnie wspomniane mięśnie. Gdy zostanie im nadana właściwa lokalizacja na mapie ciała, można przystąpić do ćwiczeń właściwych. 

Polegają one przede wszystkim na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu struktur mięśniowych dna miednicy. Czynności te wykonuje się naprzemiennie utrzymując stan napięcia lub spoczynku przez 5 do 10 sekund. Po serii kilku powtórzeń należy zrobić krótką przerwę i ćwiczenie wykonać ponownie. 

Całość na początku może zajmować około 5 minut, później trening można wydłużyć. Co ważne, tego typu ćwiczenia na nietrzymanie moczu można wykonywać w każdej pozycji, o każdej porze dnia i w każdych okolicznościach – odpoczywając, oglądając telewizję, prowadząc samochód, pracując. Minimalny czas terapii – 3 miesiące.

Domowe sposoby na nietrzymanie moczu u mężczyzn

Domowe sposoby na nietrzymanie moczu u mężczyzn nie różnią się bardzo istotnie od tych, które są rekomendowane kobietom, poza jednym szczegółem. Jeśli pacjent płci męskiej cierpi na inkontynencję wysiłkową (co jest przypadkiem stosunkowo rzadkim, ale spotykanym), również zaleca się przede wszystkim ćwiczenia mięśni dna miednicy, tak zwanych łonowo-guzicznych. 

W sytuacji jednak, gdy problem związany jest z naglącym parciem na pęcherz, tego typu terapia nie wykazuje efektów leczniczych. Oprócz leczenia farmakologicznego i ewentualnie operacyjnego, mężczyznom w takim przypadku zaleca się przede wszystkim redukcję masy ciała oraz ograniczenie liczby zaparć, które mogą niekorzystnie wpływać na struktury nerwowe otaczające pęcherz i cewkę moczową. 

Szczególnie korzystne działanie mają produkty zawierające duże ilości błonnika pokarmowego. Paradoksalnie należy też w związku z tym przyjmować znaczne ilości płynów, pamiętając jednak by unikać kofeiny i alkoholu. 

Zioła na nietrzymanie moczu

Wspomagająco w leczeniu inkontynencji można przyjmować także leki ziołowe lub pić wywary przygotowane na bazie określonych roślin. Utarło się, że skuteczne zioła na nietrzymanie moczu, to między innymi:

  • babka lancetowata,
  • mniszek lekarski,
  • skrzyp polny,
  • lipa,
  • zielona herbata.

Na tle innych wymienionych domowych sposobów na nietrzymanie moczu, skuteczność ziołolecznictwa uznawana jest jednak za niewielką i słabo udokumentowaną wynikami badań naukowych. 

 

Czytaj też:

Artykuł zawiera lokowanie produktu 

Bibliografia

  • Paweł Dębiński, Tadeusz Niezgoda, Klasyfikacja nietrzymania moczu i sposoby leczenia, Przegląd Urologiczny 2014/5 (87)
  • Dorota Purc, Agnieszka Rasała, Metody leczenia nietrzymania moczu, European Journal of Medical Technologies 2015; 3(8)
  • Roland Dadej, Agata Jędrzejczak-Dadej, Nietrzymanie moczu – leczenie, Geratria 2009; 3

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!