Najczęściej to samorządowe instytucje rozdają seniorom opakowania, do których ci mogą wkładać dokumenty dotyczące historii ich chorób oraz inne, które mogą ułatwić pracę ratownikom w nagłej sytuacji. Zwykle jednak dołączone są do nich formularze, które zawierają wszystkie niezbędne pozycje, w tym imię, nazwisko, PESEL, choroby, brane leki i kontakt do bliskich.
Takie opakowania na formularze i dokumenty przyjmują różną formę, są to czasem tzw. pudełka życia, wyglądające jak pudełka na margarynę, czasem plastikowe, szczelne koperty. Zawsze widać po nich wyraźnie ich funkcję.
Po uzupełnieniu wkłada się je do... lodówki. Dlaczego tam? Bo jest to najbardziej charakterystyczny sprzęt, obecny w kuchni każdego mieszkania. Spieszący się ratownicy nie ryzykowaliby tracenia czasu na przeszukiwania całego mieszkania. Żeby wiedzieli, czy warto sprawdzać lodówkę, zawsze do pudełka dołączane są naklejki, które nakleja się na na drzwiach lodówki.
O czym jeszcze pamiętać w przypadku pudełek życia? Bardzo ważne jest to, aby informacje w środku były aktualne. Na dokumentach powinny być widoczne daty. Gotowe formularze dołączone do pudełek mają ograniczoną ważność. Np. w gminie Garwolin (wprowadziła w tym roku "Koperty na jesień życia") przyjęto zasadę, że formularz ważny jest rok. Po tym czasie ratownicy nie będą ze względów bezpieczeństwa uwzględniać informacji dotyczących chorób i branych leków - czyli tych najważniejszych.
Koperty i pudełka życia wydawane są seniorom i osobom chorym zwykle za darmo w różnych miejskich instytucjach, urzędach, ośrodkach zdrowia czy podczas specjalnych okazji.
Gdzie oprócz Gogolina (opolskie) dostępne są koperty i pudełka życia? Np. w Wejherowie i Starogardzie Gdańskim (pomorskie) czy w Tomaszowie Lubelskim (lubelskie) . Wdrażają go jednak i planują rozwijać kolejne gminy w całej Polsce.
Czy znają Państwo inne gminy i miasta, które wprowadziły pudełka życia?
Prosimy o dopisywanie ich w komentarzach!
fot. Pudełko życia z Wejherowa, źródło: www.wejherowo.pl