Odchudzanie po 40-tce: jadłospis, dieta, czy tabletki?

Odchudzanie po 40-tce może stanowić wyzwanie, jednak jest to cel, który jak najbardziej da się osiągnąć. Wystarczy odpowiednia motywacja, konsekwencja, dobre nastawienie, zdrowa dieta i regularny ruch. Da się zrobić!
40-letnia kobieta uprawia nordic walking
źrodło:123RF

Spis treści

Jak schudnąć po 40-tce? 

Czy da się zgubić niechcianą tkankę tłuszczową po przekroczeniu 40-go roku życia? A jeśli tak, to jak schudnąć po 40-tce? Oczywiście, że utrata zbędnych kilogramów mając 40 lat i więcej jest możliwa, jednak proces chudnięcia może trwać dłużej i kosztować więcej wyrzeczeń. Dzieje się tak z powodu wolniejszej pracy hormonów, mniej sprawnego metabolizmu w porównaniu do tego sprzed 10-20 lat. Dodatkowo im większa warstwa tkanki tłuszczowej, a mniejsza masa mięśniowa, tym trudniej rozstać się z tzw. nadbagażem wagowym. 

Aby odchudzanie po 40-tce było bezpieczne i satysfakcjonujące, powinno wyrosnąć na dobrej motywacji. „Nie jedzenie słodyczy do świąt” nie stanowi owocnego celu, ponieważ nie wystarczy powstrzymać się od podjadania niezdrowych przekąsek na kilka tygodni. Zmiana na lepsze powinna być permanentna. Osobie po 40-tce, która pragnie się odchudzić, powinien przyświecać jasno określony, długoterminowy cel – osiągnięcie zdrowej, pięknej i zadbanej sylwetki. W momentach kiedy kusi nas sięgnięcie po pączka, paczkę chipsów, czy frytki, powinniśmy sobie przypomnieć o kierunku, w jakim zmierzamy. Warto przestawić się w takich sytuacjach na następujące myślenie: „Pragnę być szczuplejsza, lżejsza i zdrowsza. Czy osiągnę to jedząc tę mufinkę? Wybieram sałatkę/kanapkę/jogurt.” 

Skuteczne odchudzanie po 40-tce powinno zawierać takie elementy jak: 

  • dobrze skomponowana dieta, 
  • regularne jedzenie 4-5 posiłków dziennie, 
  • systematyczna aktywność fizyczna, 
  • unikanie stresu, 
  • a także pozytywne nastawienie do efektów odchudzania. 

Dieta po 40-tce 

A zatem jak się odchudzać po 40-tce? Przede wszystkim należy zadbać o zdrową, odpowiednio zbilansowaną dietę. Nie warto nabierać się na tzw. diety cud. Najlepiej unikać też diet jednoskładnikowych, głodówek, diet celebrytów i innych restrykcyjnych jadłospisów, które mocno ograniczają spożywanie potrzebnych składników odżywczych. Ponadto takie diety są układane pod konkretną osobę z uwzględnieniem jej wieku, wagi, stylu życia, wydolności organizmu, stanu zdrowia i potrzeb. Coś co jest dobre dla kogoś, wcale nie musi się okazać zbawienne dla nas. Każdy jest inny i dlatego każda dieta będzie wyglądała nieco inaczej. 

Z pewnością dieta odchudzająca po 40-tce powinna zawierać jak największą ilość białka (ryby, chude mięso, soczewica), węglowodanów złożonych, kwasów tłuszczowych nienasyconych i chudego nabiału (jogurtów naturalnych, chudego twarogu i mleka). Bardzo istotne w jadłospisie 40-laktów są warzywa i owoce, które zawierają błonnik pobudzający układ trawienny i regulujący wypróżnianie, a także antyoksydanty odmładzające organizm od wewnątrz i na zewnątrz. Powinno się też spożywać jak najwięcej płatków owsianych, pestek słonecznika i dyni, siemienia lnianego, itp. Ważne miejsce w codziennym menu powinny zajmować także oleje roślinne, ryby, chude, białe mięso oraz kasze, orzechy i owoce suszone. 

Reklama

Przykładowy jadłospis dla kobiety po 40-tce 

Odpowiedzią na pytanie: „jak schudnąć po 40-tce?” jest jedzenie zdrowych, wartościowych produktów i ograniczenie wielkości posiłków. Na pewno z diety należy wykluczyć: 

  • słodycze, 
  • słone przekąski, 
  • wyroby cukiernicze, 
  • fast foody, 
  • żywność wysoko przetworzoną, 
  • napoje gazowane. 

Warto sobie uświadomić, że od alkoholu także można przytyć, zatem ograniczenie jego spożywania to absolutna konieczność, jeśli chcemy zadbać o swój zdrowy, szczuplejszy wygląd. 

Jak zatem powinno w praktyce wyglądać odchudzanie po 40-tce? Jadłospispowinien być ustalany chociaż dzień wcześniej, tak by zabezpieczyć się w potrzebne produkty i nie pozostawiać niczego przypadkowi, ponieważ grozi to pójściem na łatwiznę, czyli sięgnięciem po batonika, czy hotdog’a. 

Najwięcej kilokalorii powinniśmy fundować organizmowi w czasie pory obiadowej, najmniej – na kolację. Przykładowe śniadanie powinno składać się m.in. z owsianki z płatkami owsianymi, owocami (mogą być suszone, ale najlepiej nie słodzone) i chudym mlekiem oraz z kromki ciemnego, pełnoziarnistego pieczywa z pomidorem i bazylią. Na drugie śniadanie warto zjeść np. koktajl zawierający kefir (jogurt naturalny lub maślankę), pęczek zielonej pietruszki, jednego zielonego ogórka i siemię lniane. Obiad można przygotować z gotowanej piersi kurczaka z ziemniakami i surówką z różnych warzyw i owoców (np. z marchwi, jabłka, selera, pora, ananasa, itp.). Na kolację dobrze jest zjeść sałatkę z rukoli, czerwonej papryki, pestek słonecznika i dyni, sera mozzarelli (kilka kuleczek), kiełkami i koperkiem. Do sałatki można zjeść ewentualnie kromkę ciemnego pieczywa. 

Aktywność fizyczna po 40-tce 

Jeśli liczymy na przejście metamorfozy, odchudzanie po 40-tce musi zawierać taki komponent, jak aktywność fizyczna. Musimy postawić na regularny, dostosowany do wieku i stanu zdrowia ruch. Ćwiczyć powinniśmy chociaż 3-4 razy w tygodniu po 30-40 minut, a najlepiej codziennie. Aby odchudzanie po czterdziestcemiało sens, uprawianie sportu nie może być sprawą okazjonalną. To musi być nawyk, który wejdzie w krew. 

Jaki rodzaj sportu wybrać, żeby schudnąć w tym wieku? Dyscyplinę sportową należy dopasować do własnych możliwości oraz upodobań. To, co ćwiczy koleżanka, czy aktorka z ulubionego serialu nie musi być odpowiednie dla nas. Mamy szeroki wybór: pływanie na basenie, jazda na rowerze (także stacjonarnym), chodzenie, maszerowanie (również z kijkami do Nordic Walking), bieganie, aerobik, taniec. Można popróbować swoich sił w różnych rodzajach sportu i rekreacji i wybrać ten, który dla nas będzie najlepszy, po którym najlepiej się czujemy. 

Reklama

Suplementy diety, tabletki na odchudzanie po 40-tce 

Mądre odchudzanie po 40-tce oznacza, że powinniśmy słuchać swojego organizmu, nie podążać na ślepo za aktualną modą, a także zapewniać sobie jedzenie zdrowych, bogatych w rozmaite składniki odżywcze produktów, postawić na ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu i wierzyć, że nasz wysiłek przyniesie zamierzony skutek. Rynek farmaceutyczny, zielarski i drogeryjny oferuje mnóstwo suplementów diety i produktów wspierających odchudzanie. Czy istnieją skuteczne tabletki na odchudzanie po 40-stce? To niepewny grunt. Jeśli decydujemy się na taki rodzaj wsparcia dla naszego odchudzania, powinniśmy poradzić się lekarza lub dietetyka jakimi środkami możemy się posiłkować. Zanim sięgniemy po tabletki na odchudzanie po 40-tce upewnijmy się, że są one bezpieczne, czyli że posiadają wymagane certyfikaty, czy nie zawierają groźnych dla zdrowia substancji, takich jak np. sibutramina. Takie preparaty powinny być jak najbardziej naturalne, a więc składać się z ziół, wywarów z roślin, itp. 

Bibliografia

  • Mielczarek Agnieszka, Jak schudnąć po 40?, Świat Książki, 2016, ISBN 9788380315891.
  • Szerstiennikow Nikołaj, Psychologia odchudzania, Wydawca Kos, 2005, ISBN 83-89375-75-3.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)