Jazda na rowerze i bieganie – dla zdrowia i na odchudzanie

Wiosna to dobry czas, by zadbać o kondycję fizyczną. Niech brak sprzętu nie będzie wymówką. Wszystko, co potrzebne do biegania, czy jazdy na rowerze, można kupić przez Internet. Szybko, wygodnie i bezpiecznie. Zobacz, jak dobrać właściwe buty. Przeczytaj, dlaczego rower miejski jest idealnym rozwiązaniem dla seniora.
Bieganie seniorów
Źródło: 123RF

Spis treści

Co daje bieganie?

Sport to zdrowie. Trudno o slogan bardziej banalny, a jednocześnie prawdziwy. Pamiętaj: brak aktywności fizycznej jest jedną z głównych przyczyn takich schorzeń, jak:

  • choroba niedokrwienna serca,
  • nadciśnienie,
  • miażdżyca,
  • cukrzyca,
  • otyłość.

Według rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), osoba dorosła do 65 roku życia powinna przeznaczać na aktywność fizyczną minimum 150 minut w tygodniu (5x30 min). Jeśli zaś chodzi o grupę 65+, wytyczne nie są tak precyzyjne, ideałem jednak jest dążenie do tych samych celów.

Co warto ćwiczyć? Jak trenować? Z jakiego sprzętu korzystać? Do najbardziej rozwijających aktywności należą bieganie i jazda na rowerze. Niekoniecznie w wyczynowym wydaniu. Wystarczy pół godziny truchtu łączonego z marszobiegiem lub krótka przejażdżka po pobliskim parku. Ważne jest tylko, by dysponować dobrym sprzętem.

Jak dobrać buty do biegania?

Właściwy dobór obuwia do biegania, to nie tylko kwestia wygody, osiąganych wyników, czy estetyki. To przede wszystkim bezpieczeństwo. Produkty niskiej jakości, ale też dobrane nieadekwatnie do potrzeb, generują podwyższone ryzyko bezpośrednich urazów stopy, a także kontuzji takich jak „kolano biegacza”.

O czym należy pamiętać kupując buty do biegania? Kluczowe kwestie to:

  • rodzaj nawierzchni: jeśli będzie się biegać po podłożach równych i dobrze utwardzonych, należy wybrać obuwie lekkie i z dużą amortyzacją. Natomiast do treningu w trudniejszym terenie (wiejskie bezdroża, plaża, góry, piach, żwir) lepiej nadaje się obuwie trailowe, lepiej stabilizujące stopę;
  • rozmiar buta – ze względu na skłonność stopy do przesuwania się w przód w czasie biegu, istnieje duże ryzyko bolesnych otarć i odcisków. Dlatego do biegania kupuj buty o pół numeru większe, niż na co dzień;
  • rodzaj stopy. Obuwie dobiera się w zależności od tego, w którą stronę ciąży stopa w momencie kontaktu z podłożem. Jeśli do wewnątrz, należy kupić buty tzw. pronujące, jeśli na zewnątrz – supinujące. Planując zakup warto obejrzeć podeszwy butów użytkowanych na co dzień i sprawdzić, z której strony bardziej starte są podeszwy.

Rower miejski nie tylko do miasta

Rower miejski to idealne rozwiązanie dla osób starszych. Wbrew nazwie nadaje się tylko do jady po ulicach i ścieżkach rowerowych. Sprawdzi się też na utwardzonych drogach poza miastem.

Tego typu model charakteryzują takie cechy, jak:

  • specyficzna geometria ramy i kierownicy, zapewaniające komfortową, niemal pionową pozycję i bardzo dobrą widoczność;
  • wygodne i szerokie siodełko umożliwiające jazdę nawet w codziennym stroju;
  • duże, zazwyczaj 28-calowe koła, dzięki którym jazda nie jest męcząca;
  • praktyczny, ale bardzo prosty system przerzutek (3 albo 7 biegów);
  • dodatkowe akcesoria, takie jak duży bagażnik, kosz na zakupy, duża osłona na łańcuch zapobiegająca wkręceniu nogawek;
  • atrakcyjna estetyka – większość modeli zachwyca swoim wzornictwem.

Kupując rower miejski, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na rozmiar ramy, który oznaczony może być symbolami S, M, L i XL, w calach (od 17 do nawet 23) lub centymetrach (od 43 do 58). Wielkość dobiera się do wzrostu, należy jednak pamiętać, że nie ma jednej uniwersalnej tabeli określającej właściwy rozmiar. Ma to związek m.in. z zróżnicowaną geometrią ram, a także proporcjami w budowie ciała (np. bardzo długie nogi przy przeciętnym wzroście).

Rowery miejskie posiadają ramy typu męskiego, ale zdecydowanie częściej – damskiego. „Damki” w tym przypadki polecane są również dla mężczyzn – są zdecydowanie wygodniejsze w użytkowaniu, pozwalają wsiadać i zsiadać bez konieczności wysokiego unoszenia nogi.

Uwaga: choć rower miejski nie rozwijają dużych prędkości, dla własnego bezpieczeństwa dodatkowo warto zainwestować w akcesoria służące ochronie: dobry kask i rękawiczki z żelowym wypełnieniem.

Jazda na rowerze a odchudzanie

Bieganie oraz jazda na rowerze stanowią idealne rozwiązanie dla osób pragnących zrzucić kilka kilogramów. Obie formy aktywności fizycznej należą do najbardziej efektywnych pod tym kątem.

Według danych Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, w ciągu 30 minut ćwiczeń spala się:

  • szybki bieg: 600 kcal;
  • wolny bieg: 500 kcal;
  • gra w piłkę nożną: 325 kcal;
  • jazda na rowerze: 300 kcal;
  • aerobik: 275 kcal;
  • gra w koszykówkę: 275 kcal;
  • marsz0bieg: 250 kcal;
  • pływanie: 200 kcal.

Wszystko co potrzebne jest w Internecie

Czas pandemii nie sprzyja zakupom w sklepach stacjonarnych. Tym bardziej więc warto korzystać z oferty dostępnej w Internecie. Jest ona praktycznie nieograniczona, a zamówione produkty można otrzymać bezpośrednio do domu.

W większości przypadków dodatkową zachętą może być atrakcyjna cena – sklepy sprzedające w sieci mają z reguły znacznie niższe marże. Warto też korzystać z dodatkowych bonusów, jakie daje program partnerski i inne tego typu akcje. Dobrym przykładem są nagrody pieniężne wypłacane w sytuacji, gdy inna osoba kupi dany produkt z polecenia.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Zamknij