PORTAL DLA SENIORÓW
 

Czy wiesz, że kolor sałaty to cenna informacja?

Starszy niż rok

Kolor sałaty informuje o szybkości działania antyoksydantów


Antyoksydanty, inaczej przeciwutleniacze, zapewniają ochronę przed wolnymi rodnikami, powstałymi w organizmie zarówno w wyniku reakcji metabolicznych, jak i tymi pochodzącymi z zewnątrz, np.: z dymu papierosowego, wysoko przetworzonej żywności czy zanieczyszczonego powietrza. Wolne rodniki uszkadzają błony komórkowe, a także DNA i białka wchodzące w skład enzymów. Zachwianie równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami może przyczynić się do rozwoju wielu chorób, np.: nowotworów, chorób serca, udarów mózgu czy cukrzycy, dlatego tak ważne jest spożywanie pokarmów zawierających antyoksydanty.

Naukowcy od dawna wiedzieli, że sałata jest bogata w przeciwutleniacze. Teraz, dzięki analizie dokonanej przez zespół badaczy z UPV/EHU-University of the Basque Country, wiadomo również, że kolor sałaty jest powiązany z tym, jak szybko te przeciwutleniacze działają. Wykorzystując elektronowy rezonans paramagnetyczny, badacze zaobserwowali różnice w zachowaniu kinetycznym związków występujących w różnych gatunkach sałaty. Eksperymenty wykazały, że zielonolistna sałata Batavia zawiera rozpuszczalne w wodzie przeciwutleniacze charakteryzujące się powolną i średnią prędkością działania, czerwona sałata Oak Leaf zawiera związki działające z prędkością średnią i szybką, a sałata posiadająca liście czerwone i zielone, z gatunku Marvel of Four Seasons, posiada związki działające ze wszystkimi wyróżnionymi prędkościami.

Dr. Pérez-López, naukowiec wydziału Plant Biology and Ecology w UPV/EHU’s Faculty of Science and Technology wyjaśnia: „Fakt występowania związków, które reagują z różną prędkością nie znaczy, że niektóre z nich są lepsze albo gorsze od innych. Jeśli spożywamy jedzenie, które powoduje aktywność wolnych rodników, niektóre przeciwutleniacze poradzą sobie z nimi szybciej. Ale jest także ważne, aby nasze ciała pozyskiwały pożywienie z antyoksydantami działającymi wolniej, aby utrzymać ich działanie w dłuższym okresie czasu. Właśnie dlatego mówi się o tym, że korzystnie jest mieszać różne rodzaje sałat, ponieważ posiadają różne, dopełniające się wzajemnie właściwości”.

Także David Wolfe, ekspert zdrowego odżywiania i autor książki Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości, podkreśla jak wiele informacji dostarcza nam kolor pokarmu. Wolfe sugeruje, aby, szukając roślin najbogatszych w antyoksydanty, sięgać po te charakteryzujące się najgłębszymi kolorami, począwszy od zieleni roślin liściastych czy np. spiruliny, aż po brązy ziaren kakaowca i intensywne czerwienie jagód goji. Warto pamiętać, że takie pokarmy nie tylko mogą zapobiegać wielu chorobom, ale również opóźniają efekty procesu starzenia.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA