PORTAL DLA SENIORÓW
 

5 skutecznych sposobów na ochronę przed grypą

 
Każdego roku na grypę choruje od 3 do 5 mln Polaków. Wirusem można zarazić się wszędzie tam, gdzie spotykamy ludzi - na ulicy, w tramwaju, na poczcie i w kościele. Nawet jeżeli sama grypa przebiega z delikatnymi objawami, to dużo groźniejsze dla zdrowia mogą być powikłania. Jak uniknąć grypy? Poznaj 5 sprawdzonych sposobów.

1. Szczepienie to najbardziej skuteczny sposób na ochronę przed grypą i jej powikłaniami

– Powszechnie wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. A w przypadku szczepień przeciwko grypie skuteczność szczepionek wśród zdrowych dorosłych wynosi nawet 89%. Jest to jedyna skuteczna i najprostsza metoda zapobiegania grypie i jej powikłaniom – mówi internista, dr Ewa Kaszuba z Centrum Medycznego Falck w Warszawie. Szczepienia najlepiej wykonywać we wrześniu i październiku, przed rozpoczęciem okresu chorobowego. Wtedy jest ono najskuteczniejsze – organizm wytworzy odporność przed okresem największej zachorowalności.

2. Odpowiednia higiena zmniejsza ryzyko zakażenia

Wirus grypy może przetrwać na banknotach nawet do 3 dni! Częste mycie rąk, stosowanie mydeł antybakteryjnych oraz płynów dezynfekujących może wspomóc ochronę naszego zdrowia przed wirusem grypy. Jednak zarażenie następuje przede wszystkim drogą kropelkową – gdy osoba zakażona kicha lub kaszle.

zdrowy-senior

3. Zdrowy tryb życia i aktywność fizyczna

Odpowiednio skomponowana dieta, bogata w witaminy i składniki mineralne, prawidłowe nawodnienie organizmu, unikanie zarówno przegrzania jak i wychłodzenia – te czynniki mogą skutecznie wpłynąć na poprawę odporności naszego organizmu. Dodatkowo należy unikać stresujących sytuacji, chodzić na spacery i uprawiać sport.

4. Unikanie kontaktu z osobami z grup ryzyka

Szczególnie narażone na zakażenie są dzieci i młodzież (często przebywają w dużych skupiskach ludzi np. szkołach), osoby starsze i osoby o obniżonej odporności, sprzedawcy, pracownicy służby zdrowia. Należy pamiętać, że zarazić można się wszędzie – w komunikacji miejskiej, w pracy, w sklepie. Nie da się w 100% odizolować od kontaktu z wirusem.

5. Zwiększanie odporności suplementami diety

W okresie zachorowań na grypę można wzmacniać swój organizm suplementami, produktami zawierającymi witaminę C, rutynę i tran. Mogą one skutecznie łagodzić objawy choroby np. katar. Jednak organizm dzięki nim nie wytworzy tak skutecznej odporności na wirusa grypy, jak to się dzieje w przypadku szczepionki.

 

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Jak często chodzisz do ginekologa?

  Nie byłam nigdy

  Raz na kilka miesięcy

  Raz w roku

  Raz na dwa lata

  Co kilka lat

  Tylko w czasie ciąży

  Gdy odczuwam jakieś dolegliwości