Żeby cieszyć się dobrą pamięcią, trzeba nad nią cały czas pracować. I nie chodzi tu tylko o umysłowe ćwiczenia i aktywność. Duże znaczenie ma również dieta. Oto produkty żywnościowe, które służą pamięci.

Czy mieli Państwo moment w swoim życiu, kiedy poczuli, że „pamięć już nie ta” i że z coraz większym trudem przychodzi przypomnieć sobie jakąś informację lub zapamiętać coś nowego? Osłabienie pamięci wraz z upływem lat jest naturalnym procesem. Na szczęście dziś już wiadomo, że nie musimy się mu poddawać! Zdrowa dieta, ćwiczenia umysłowe i aktywność fizyczna mogą pomóc przez długie lata cieszyć się nam sprawnym umysłem. Na jakie produkty żywnościowe postawić?

Tłuste ryby morskie

Łosoś, śledź, makrela czy sardynki zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które mają niezwykłe właściwości prozdrowotne dla całego organizmu. Wyjątkowo korzystne są one zwłaszcza dla mózgu. Badacze udowodnili, że u osób, które spożywają dużo produktów obfitujących w te tłuszcze, przekazywanie sygnałów w mózgu przebiega dużo szybciej i sprawniej.

Rada: kwasy omega-3 znajdziesz także w siemieniu lnianym i orzechach włoskich.

Jajka

Zwłaszcza żółtka jaj są doskonałym źródłem tzw. choliny. Jest ona przekształcana w organizmie w acetylocholinę – neurotransmiter uczestniczący w procesie zapamiętywania. Stąd też osoby, których dieta obfituje w cholinę, osiągają dużo lepsze wyniki w testach pamięci.

Rada: źródłem choliny są też orzeszki ziemne (ważne by wybierać niesolone i nieprażone) i… kalafior.

Buraki

Badania wykazały, że występujące w burakach związki aktywne poprawiają koncentrację. Buraki zawierają m.in. kwas foliowy i azotyny, które pozytywnie działają na cały układ krążenia, a co za tym idzie polepszają też dopływ krwi do mózgu.

Warzywa krzyżowe

Należą do nich: brokuły, kalafior, kapusta, brukselka. Zawierają bogactwo antyoksydantów, czyli cząsteczek, które chronią nasze ciało (w tym również mózg) przed uszkodzeniami. Mózg jest wyjątkowo delikatnym organem, dlatego też powinniśmy szczególnie o niego zadbać, dostarczając sobie spore ilości antyoksydantów w diecie.

Cebula

Cebula (zwłaszcza czerwona odmiana) przez wieki stosowana była w Indiach jako środek polepszający pamięć. Kluczem do wywołania takiego efektu jest naturalnie występujący w niej związek – fizetyna, która stymuluje pewne ścieżki w mózgu, ułatwiając zapamiętywanie.

Owoce jagodowe

Zwłaszcza jagody, czy borówki, wykazują działanie polepszające sprawność umysłu. Chronią przed utratą pamięci i podwyższają zdolności uczenia się. Dzieje się tak za sprawą antyoksydantów i innych związków bioaktywnych obecnych w tych owocach.

Krewetki

Uwaga, jeśli do tej pory opierali się Państwo przed spróbowaniem tego egzotycznego produktu, to przy kolejnej okazji proszę zastanowić się raz jeszcze. Zawierają one sporą ilość witaminy B12, która chroni przed ubytkami pamięci. Dodatkowo, krewetki są bogate we wspomniane już kwasy tłuszczowe omega-3, które polepszają funkcjonowanie mózgu.

Rada: witaminę B12 znajdziemy też w mięsie, rybach, mleku i jego przetworach.

Orzechy i pestki

Stanowią one doskonałe źródło witaminy E, której wysoki poziom w diecie wiązany jest z mniejszym spadkiem zdolności umysłowych wraz z upływem czasu. Orzechy włoskie, laskowe, brazylijskie, pistacje, nerkowce czy migdały. Pestki dyni, słonecznika czy siemię lniane. Wybierz ulubione i chrup dla zdrowia umysłu!

Rozmaryn

Zgodnie z najnowszymi badaniami już sam zapach rozmarynu ma zdolności polepszające pamięć. Rozmaryn jest też silnym antyoksydantem. Dodaj szczyptę do każdego dania, rozkoszuj się smakiem i… polepszaj swoją pamięć.

Włączmy zatem powyższe produkty do naszych codziennych jadłospisów, a problemy z pamięcią będą nam niestraszne.