Kto powiedział, że wielkanocne desery nie mogą występować w wersji light? Oto trzy świąteczne słodkości, które nie obciążą ani naszego sumienia, ani żołądka. 

Obżarstwo to nie tylko jeden z grzechów głównych, ale też realne zagrożenie dla naszego zdrowia i samopoczucia. Dodatkowe kilogramy to z kolei niejedyna konsekwencja obżarstwa. Przejadanie się – zwłaszcza ciężkimi, przygotowanymi zgodnie z polską tradycją potrawami świątecznymi – skutkuje również wzdęciami, ociężałością i zgagą, i generalnie – nie służy nikomu.

Czytaj więcej o rozsądnym odżywianiu się w czasie świąt

Trudno zachować dobry nastrój, odmawiając sobie świątecznych smakołyków. Podpowiadamy więc, jak przygotować wielkanocne słodkości w wersji lekkiej.

Pascha z bakaliami w wersji light

50 dag półtłustego białego sera trzykrotnie mielonego, 4 żółtka, 80 g cukru, opakowanie cukru waniliowego, bakalie: rodzynki, kandyzowane owoce (np. wiśnie), suszone morele, figi (razem 150 g), orzechy włoskie (50 g)

Żółtka utrzeć z cukrem i cukrem waniliowym na gładką puszystą masę.

Ser utrzeć z jajami i cukrem (waniliowym również). Dodać drobno pokrojone bakalie. Ser ułożyć na wyłożone wilgotną gazą (ok. 4-5 warstw cienkiej, pojedynczej gazy) sitko. Obciążyć talerzykiem i wstawić do lodówki na minimum 12 godzin. Po wyjęciu na talerz udekorować bakaliami lub owocami.

Przepis na 8 porcji, 1 porcja: 260kcal

Babka z mąki pełnoziarnistej

50 dag mąki orkiszowej, skórka starta z 1 cytryny, pół opakowania cukru waniliowego, szczypta zmielonych goździków, 1 łyżka cynamonu, 4 dag drożdży, 1/8 litra mleka, 10 dag masła lub margaryny, 3 jajka, 12 dag miodu, 5 dag daktyli, 5 dag kandyzowanej skórki pomarańczowej, 5 dag posiekanych orzechów, łyżka ziarna sezamowego, 2 łyżki płynnego masła, wiórki kokosowe

Zmielone ziarno wymieszać ze startą skórką cytrynową, cukrem waniliowym, goździkami i cynamonem. Drożdże rozpuścić w letnim mleku, wymieszać z masłem, jajkami (jajka i masło muszą mieć temperaturę pokojową) i miodem, wszystko dodać do przygotowanej mąki pełnoziarnistej. Składniki zagnieść ręcznie, tak aby powstało miękkie ciasto. Ciasto odstawić pod przykryciem na godzinę. Jego objętość powinna się znacznie zwiększyć.

Ciasto ponownie zagnieść, dodając daktyle, kandyzowaną skórkę cytrynową i pomarańczową oraz orzechy i migdały. Formę natłuścić, wysypać ziarnem sezamowym i wlać do niej ciasto. Pozostawić na 30-45 minut w ciepłym miejscu, aby wyrosło. Formę wstawić do zimnego piekarnika na najniższą półkę. Piec w temperaturze 200 °C przez około godzinę. Jeszcze ciepłe ciasto można posmarować płynnym masłem i posypać wiórkami kokosowymi.

Wartość odżywcza porcji: 285 kcal

Mazurek musli

Składniki na blachę o wymiarach 25 x 40 cm: 200 ml kremówki, 150 g migdałów, 100 g płatków owsianych, 100 g orzechów włoskich, 100 g suszonych moreli, 100 g masła, 50 g sezamu, 50 g suszonych śliwek, 50 g rodzynek, 6 łyżek miodu, 4 łyżki konfitury z pomarańczy, sok z pomarańczy.

Migdały sparz i obierz. Posiekaj je razem z orzechami. Śliwki, morele i rodzynki zalej wrzątkiem, a gdy spęcznieją, odcedź. Pokrój je drobno i wymieszaj z migdałami, orzechami, sezamem i płatkami. Do garnka wrzuć masło, dodaj miód oraz śmietankę. Zagotuj. Wsyp bakalie oraz wlej sok z pomarańczy. Gotuj 3 min na wolnym ogniu, cały czas mieszając, aby masa się nie przypaliła. Blachę wyłóż papierem. Rozsmaruj na niej równo masę. Piecz 20 min w piekarniku nagrzanym do 180 °C i. Wystudzony mazurek posmaruj konfiturą.

Przepis na 16 porcji; porcja ok. 242 kcal

Przepisy pochodzą ze strony: www.mojdietetyk.pl

Polskie święta – jak jeść i czuć się dobrze!