Rozwój medycyny i biochemii sprawia, że coraz więcej wiemy o wpływie jedzenia na nasze ciało. Lekarze i dietetycy zachęcają do zdrowego odżywiania, sięgania po wartościowe produkty i włączania do codziennej diety tzw. superfoods. Tylko co to właściwie jest?

Superfoods, a po polsku – superżywność, to po prostu nieprzetworzone produkty pochodzenia naturalnego, zawierające bardzo duże ilości protein, witamin, enzymów, minerałów i przeciwutleniaczy. To właśnie „super właściwości” odżywcze zadecydowały o nazwaniu  tej grupy produktów superżywnością.

Moc na talerzu
Przez ostatnie lata superżywność powoli zdobywała swoją popularność, przebijając się do powszechnej świadomości ze swymi prozdrowotnymi właściwościami. Mieliśmy zatem czas szaleństwa na punkcie jagód goi, nasion chia, spiruliny czy też – całkiem niedawno – jarmużu. I bardzo dobrze, ponieważ wszystkie te produkty mają dobroczynny wpływ na samopoczucie, witalność i kondycję umysłową. Ich spożywania zapobiega występowaniu wielu chorób cywilizacyjnych oraz leczy już występujące schorzenia – choroby serca, osteoporozę, miażdżycę, cukrzycę, problemy ze wzrokiem czy nowotwory.

Jednym z najbardziej uniwersalnych superfoods jest trawa pszeniczna. Sok z trawy pszenicznej zawiera bowiem tak wiele pozytywnych właściwości, że aż nie sposób wymienić ich wszystkich – dotlenia, neutralizuje toksyny, przedłuża życie komórek, oczyszcza krew, pobudza metabolizm, wspomaga detoks, obniża ciśnienie krwi, stymuluje tarczycę, koi oparzenia, regeneruje zwiotczałą oraz łuszczącą się skórę, goi zadrapania, odbudowuje układ odpornościowy. Zawiera co najmniej 13 witamin, wszystkie 20 aminokwasów i ponad 30 innych enzymów, a dodatkowo, w przeciwieństwo do ziaren pszenicy i samego zboża, nie zawiera glutenu.

Czytaj więcej w CafeSenior: „Dieta dla seniora” >>

superfoods-2
Zielono mi
Superżywność ma najczęściej zielone barwy. Zielona herbata, spirulina, trawa pszeniczna, kiełki, jarmuż, jęczmień, a także brokuły – wszystkie te rośliny posiadają niezwykle dobroczynne właściwości. Dobrze jest włączać je do codziennego menu, choćby w formie szybkich koktajli czy smoothie, Przygotowanie porannej bomby witaminowej ze świeżej trawy pszenicznej czy alg może być dość trudnym zadaniem. Obecnie jednak już bez większego problemu sięgnąć możemy po produkt od razu gotowy do spożycia, a jednocześnie zdrowy i gwarantujący bogactwo naturalnych wartości odżywczych.

Włączenie do swojej diety superżywności znacząco poprawia stan zdrowia, samopoczucie i wydolność fizyczną, przy czym należy zadbać, aby faktycznie wybierać produkty wysokiej jakości i z pewnego źródła – tylko wtedy mamy pewność, że naprawdę sięgamy po superfoods.

Czytaj więcej w CafeSenior: „Sięgnij po zdrowie: sezonowe koktajle na jesień” >>