Zastanawiasz się, czy możesz konkurować o pracę ze słynnymi “młodymi i dynamicznymi”? Jak najbardziej! Masz atuty, które dla pracodawcy mogą się okazać decydujące. Musisz tylko je odpowiednio wyeksponować.

Seniorzy w Polsce coraz częściej są aktywni zawodowo. Nie jest to nic wyjątkowego – w bardziej rozwiniętych krajach powszechnie pracuje się na emeryturze. Niekoniecznie na pełny etat – często po prostu, żeby dorobić, zająć się czymś i wykorzystać wiedzę.

Czy ci seniorzy muszą konkurować o pracę z młodymi? Nie. Ich kompetencje i atuty zdecydowanie się różnią. Wiąże się to z tym, że do jednych stanowisk pracy bardziej predysponowani są młodzi, silni lub zorientowani w najnowszych technologiach ludzie, ale z drugiej strony są również takie miejsca, gdzie lata doświadczenia, stabilność i sumienność mają dla pracodawców kluczowe znaczenie. Bez kompleksów możesz więc szukać pracy i liczyć na to, że znajdziesz uznanie. Aby jednak osiągnąć sukces, musisz wiedzieć, jakie są twoje atuty. Ta świadomość pozwoli Ci je odpowiednio przedstawić i wyeksponować.

Oto lista charakterystycznych atutów osób starszych, które ubiegają się o pracę. Nie wszystkie musza dotyczyć ciebie. Możesz jednak wśród nich wybrać najbliższe tobie i najbardziej przydatne w pracy, o którą się ubiegasz.

1. Doświadczenie

To jest zapewne twój największy atut. Niejedno w życiu widziałeś i robiłeś. Nie tylko w pracy, ale w całym życiu. Mniej sytuacji cię zaskakuje i wiesz, jak reagować, gdy coś wymyka się spod kontroli. Żadne książki ani warsztaty nie zastąpią osobistych doświadczeń. Ty ich masz bez liku – pokaż to swojemu potencjalnemu pracodawcy!

2. Stabilność

Nie szukasz już ciągle nowych wrażeń. Pracodawca może liczyć, że zwiążesz się z jego firmą na dłużej.

3. Elastyczność czasowa

Nie musisz pracować na pełen etat, możesz bardziej swobodnie dysponować czasem niż osoby z rodziną na głowie.

4. Dokładność i sumienność

Pracodawca może liczyć, że swoją pracę wykonasz w sposób rzetelny, nie próbując iść po linii najmniejszego oporu. Może ci zaufać i powierzyć odpowiedzialne zadanie.

5. Zrozumienie dla starszych osób

Starsze osoby też są klientami, a kto lepiej je zrozumie i nawiąże z nimi dobry kontakt niż ktoś na tym samym etapie życia?

6. Inne spojrzenie

Dzięki doświadczeniu i wiekowi patrzysz na wiele spraw inaczej niż młodzi ludzie. Gdy więc pracujesz w zespole, możesz go wzbogacić o swoją alternatywną perspektywę – dostrzegając szanse lub zagrożenia, których pozostali nie są świadomi.

7. Wsparcie dla pracodawcy z urzędu

Instytucje publiczne wspierają seniorów na rynku pracy. W zależności od programów mogą być to różne ułatwienia dla pracodawców, dofinansowania czy szkolenia. Dla rekrutera może być to istotny argument.