Na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej warzyw i owoców. Dla organizmu zmęczonego brakiem dostatecznej podaży witamin i składników mineralnych są one niczym deszcz w okresie suszy – domaga się on ich teraz niemal w każdej ilości. Mamy dla Was pyszne i sprawdzone pomysły na wiosenne bomby witaminowe. Zapraszamy!

Oprócz zaopatrywania organizmu w to, czego mu brakuje, warto również pokusić się o pewne porządki i wymieść z niego to wszystko, co przez zimę nagromadziło się w tkankach i co tylko niepotrzebnie nas obciąża. Zdecydowanie warto wyjść tym potrzebom naprzeciw. Solidna dawka zdrowia jest w okresie przedwiośnia, gdy wszystkie bakterie i wirusy szaleją, na wagę złota. Jak jednak dostarczyć jej mądrze i smacznie?

Aby wiosenne bomby witaminowe rzeczywiście takimi były, trzeba się trzymać kilku prostych zasad:

  1. Wybierać owoce i warzywa z możliwie jak najbardziej ekologicznych upraw. Pestycydy, przyspieszacze wzrostu czy wysokie stężenia metali ciężkich zdrowiu na pewno nie sprzyjają.
  2. Przetwarzanie ograniczyć do minimum. Najlepiej spożywać je w postaci surowej – obrane i pokrojone w postaci sałatek czy zmiksowane w formie koktajlu. Każda obróbka termiczna pozbawia ich wielu cennych właściwości.
  3. Dbać o różnorodność – niech będzie kolorowo! Każda barwa roślinny to inna konstelacja antyoksydantów, które chronią nas przed starzeniem się i chorobami.

Jak je podawać, by stanowiły ucztę dla podniebienia (i oczu)? Na przykład tak:

  • Koktajl warzywny:
    • 3 średnie marchewki
    • 2 plastry selera
    • 100 g szpinaku
    • mała główka sałaty
    • 4 łyżeczki natki pietruszki

Umyte i obrane warzywa zmiksować.

soki3

  • Soki – wyciskajmy je ze wszystkiego:
    • z marchwi – dla odporności, oczu, włosów, paznokci i skóry
    • z selera – by wzmocnić układ nerwowy, uspokoić się i złagodzić objawy reumatyzmu
    • z pomidorów – dla opóźnienia procesów starzenia się, przeciwdziałania nowotworom i zapobiegania przeziębieniom
    • z ogórków – by oczyścić organizm i obniżyć ciśnienie krwi
    • z rzepy – dla mocnych kości
    • z buraków – by nie dać się anemii i menopauzie
    • z kiwi – dla odporności i zachowania młodości

Nie zapominajmy o tym, że soki można dowolnie mieszać, by znaleźć smak, który najbardziej nam się spodoba.

 

  • Sałatka:
    • średnia cykoria
    • duża pomarańcza
    • pół czerwonej cebuli
    • oliwki
    • oliwa z oliwek
    • ząbek czosnku
    • sól
    • pieprz

Cykorię umyć i porwać na mniejsze kawałki. Cebulę obrać i pokroić w talarki. Oliwki pokroić w plastry. Pomarańczę podzielić na cząstki, obrać je z błonki, z dwóch cząstek wycisnąć sok, zmieszać go z oliwą i z czosnkiem przeciśniętym przez praskę. Wszystko wymieszać.

Czytaj też: Witaminy dla seniora – które są najlepsze na pamięć i wzmocnienie?

Tak naprawdę jedynym ograniczeniem dla naszych wiosennych kompozycji powinno być zaopatrzenie ulubionego warzywniaka. Niech różnorodność smaków, kolorów, kształtów i konsystencji zaprowadzi istną rewolucję na naszych talerzach. Od razu poczujemy się lepiej!