Powodów do zmartwień niemal nikomu nie brakuje, więc o optymizm bywa trudno. Wielu ludzi na co dzień walczy z lękiem i smutkiem, bo raczej mamy tendencję do wyolbrzymiania kłopotów i pogrążania się w negatywnych myślach niż do budowania i podtrzymywania optymistycznego nastawienia. Jak zawalczyć o lepszy humor i pozwolić sobie na radość w życiu?

Łatwo powiedzieć „myśl pozytywnie”, znacznie trudniej to zrobić.  Możemy sobie jednak wypracować taki sposób postępowania, który sprzyja uspokojeniu „gonitwy” myśli i nabraniu dystansu do rzeczywistości – to medytacja.

Według uczonych z Johns Hopkins University w Baltimore dolegliwości, przy których medytacja jest naprawdę skuteczne, to: stany lękowe, depresja i ból. Badacze dodają jednak, że nie wszystkie praktyki medytacyjne dają takie same efekty. Najskuteczniejsza jest tzw. „medytacja uważności”.

Jak wyjaśniają autorzy, medytacja to aktywny trening mentalny w celu podniesienia świadomości i różne techniki medytacyjne pomagają osiągnąć ten cel. Uczeni przeanalizowali 47 publikacji dotyczących wpływu medytacji na różne zaburzenia – np. uzależnienie od środków odurzających, zaburzeń jedzenia, etc. Okazało sie, że najsilniejsze efekty medytacja przynosiła przy lękach, objawach depresji i bólu. W przypadku innych problemów nie była tak skuteczna.

Ustalono, że już 30 do 40 godzin praktykowania medytacji uważności zmniejsza odczuwanie lęku oraz osłabia objawy depresji. Poziom skuteczności medytacji był podobny do tego uzyskiwanego dzięki antydepresantom. Odnotowano też zmniejszenie poziomu odczuwania bólu u osób, które regularnie medytowały.

Skuteczność medytacji w walce z symptomami lękowymi i depresyjnymi ma szczególnie znaczenie wobec faktu, że w 2020 roku, jak szacuje WHO, depresja będzie stanowiła drugi największy problem w skali globalnej. Zażywanie leków pomaga osłabić symptomy choroby, ale nie zapobiega jej nawrotom i może mieć skutki uboczne. Medytacja uważności daje większe szanse na ochronę przed chorobą w przyszłości i nie wywołuje niepożądanych efektów.

O skutkach medytacji dla uspokojenia myśli, odprężenia i poprawy samopoczucia można przeczytać w JAMA Internal Medicine.