Smaczna, tania i prosta do przygotowania – botwina to prawdziwy przebój początku lata. I słusznie, bo to prawdziwa skarbnica witamin. Podsuwamy przepis na szybki obiad z botwiną w roli głównej.

Botwina to młode liście, łodygi i korzenie buraka ćwikłowego. Niektórzy czekają na nią cały rok. I nic dziwnego. Lekko cierpki smak liści i słodycz buraków zapewniają bogate walory smakowe, a jedzenie jej przynosi wiele korzyści zdrowotnych.

Szybki obiad fit

Botwina jest niskokaloryczna, śmiało mogą więc po nią sięgać osoby dbające o linię. Ta prawdziwa bomba witaminowa łagodzi stany napięcia, pomaga zwalczać stres oraz wspiera koncentrację. Zawiera witaminę B2, która korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego oraz wzroku. Obfituje w witaminy A i K odpowiadające za zwalczanie wirusów, zdrowy wygląd włosów, skóry i paznokci oraz wspomagające krzepnięcie krwi. W jej składzie jest również witamina E, która chroni organizm przed uszkodzeniem komórek przez wolne rodniki oraz witamina C, wzmacniająca odporność.

Sprawdź także: Pyszne pomysły na wiosenne bomby witaminowe

Ponadto botwina odkwasza organizm i korzystnie wpływa na pracę wątroby. Zawartość włókna pokarmowego usprawnia pracę jelit i wspiera trawienie oraz pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi. Roślina jest też znakomitym antidotum na zgagę.

Przepisy na botwinę

Botwina zwykle pojawia się w zupach i chłodnikach, ale doskonale sprawdzi się także w sałatce lub jako składnik wytrawnej tarty, np. w duecie z kozim serem lub fetą. Oryginalnym pomysłem jest wykorzystanie liści botwiny do zawijania gołąbków – warto spróbować!

Czytaj też: Domowe przepisy na letni obiad

Przepis na tartę z botwiną oraz fetą

* opakowanie ciasta francuskiego

* pęczek botwiny

* 100 g sera feta

* łyżka płynnego miodu

* drobno posiekany ząbek czosnku

* łyżka oliwy z oliwek

* świeże zioła (tymianek, oregano, cząber) lub zioła prowansalskie

Piekarnik nagrzewamy do 200°C. Ciasto rozmrażamy, przekładamy do formy żaroodpornej i nakłuwamy widelcem. Botwinę drobno siekamy i podsmażamy na patelni. Pod koniec smażenia dodajemy miód i chwilę karmelizujemy. Warzywa równomiernie układamy na cieście, posypujemy pokruszoną fetą, czosnkiem i ziołami. Pieczemy, aż brzegi ciasta się zrumienią (ok. 15 min.).

 

tekst: Zofia Krasińska

konsultacja: Katarzyna Uścińska, dietetyczka

porady zza lady