W święta trzeba koniecznie spróbować wszystkich tradycyjnych potraw – jasna sprawa. Jak jednak przeżyć wielkanocne spotkania przy stole bez narażania na szwank naszego zdrowia i dobrego samopoczucia?

Jesteśmy tradycjonalistami. Uwielbiamy święta, gdyż to doskonała okazja do spędzania czasu w ciepłej rodzinnej atmosferze. A w okresie, na który przypadają święta wielkanocne – gdy do życia budzi się przyroda i dni stają się coraz dłuższe – okazji i ochoty do spotkań nie brakuje. Wydłużamy więc też czas spędzany z najbliższymi przy świątecznym stole.

Groźne przejedzenie

Pamiętajmy jednak, że obżarstwo skutkuje wzdęciami, zgagą, a także nadmiernymi kilogramami. Szczególnie osoby starsze powinny zaplanować swoje świąteczne menu ze względu na zmiany zachodzące w pracy przewodu pokarmowego. W wieku podeszłym dochodzi do zaniku błony śluzowej i mięśniówki przewodu pokarmowego, co skutkuje spowolnieniem perystaltyki, zaleganiem treści pokarmowej w żołądku i zaparciami.

Jeść i czuć się dobrze

Zaplanuj swój jadłospis lub jadłospis Twoich bliskich w starszym wieku tak, żeby uniknąć niepożądanych objawów, a jednocześnie spróbować wszystkich tradycyjnych potraw wielkanocnych. Jak to zrobić? Poniżej złote zasady:

  • Różnorodnie i umiarkowanie – w jadłospisie może znaleźć się zarówno jajko, pasztet, mazurek i żurek, jak i wiele innych potraw, postaraj się jednak zmniejszyć wielkość porcji. Pamiętaj, że świąteczne dania są znacznie bardziej kaloryczne od codziennych, a także ich ilość jest często bardzo obfita.
  • Świadome ograniczenia – w organizmie osób starszych rośnie ilość tłuszczu ustrojowego oraz tendencja do podwyższonego poziomu cholesterolu. Nie rezygnuj z jaj będących podstawą wielkanocnego menu, ale ogranicz ich liczbę do 2-3, natomiast wysokokaloryczny majonez zastąp jogurtem naturalnym, chrzanem lub ćwikłą.
  • Fit desery – postaraj się przeplatać kaloryczne ciasta słodkimi owocami, a zamiast całej brytfanny – zjedz tylko kawałek.
  • Lekki dodatek – zadbaj o to, żeby tradycyjne potrawy były uzupełnione przez warzywa i owoce, które zmniejszą spożycie wysokokalorycznych dań i dostarczą dużej dawki witamin, składników mineralnych i błonnika zapewniającego uczucie sytości.
  • Powolne tempo – dokładnie przeżuwaj każdy kęs, a ułatwi to trawienie. Osoby starsze mają z tym problem ze względu na osłabioną pracę gruczołów ślinowych.
  • Zdrowa woda – wielkanocne potrawy popijaj dużą ilością wody lub niesłodzonych herbatek zielonych lub ziołowych (szałwia, imbir i rumianek, cząber, mięta, kocimiętka). Poruszą jelita i uchronią przed wzdęciami oraz uczuciem przejedzenia.
  • Rodzinny spacer – wspólny czas nie musi być spędzany tylko przy stole, może warto zaczerpnąć świeżego powietrza i spalić nadmiar spożytych kalorii?

Zapraszamy do lektury: trzy przepisy na wielkanocne słodkości w wersji light!