Które polskie komedie z lat 70. najbardziej zapadły wam w pamięć? Polskie filmy z tamtego okresu najczęściej niosły ze sobą dodatkowe przesłanie – wyśmiewały PRL-owską rzeczywistość, stereotypy i schematy, którymi kierowało się społeczeństwo. Przedstawiamy 5 najlepszych naszym zdaniem komedii polskich z lat 70. 

Rejs

Czarno-biała polska komedia w reżyserii Marka Piwowskiego z 1970 roku. W filmie śledzimy historię statku rejsowego płynącego po Wiśle, na którym pojawia się gapowicz. Mężczyzna zostaje wzięty za „instruktora kulturalno-oświatowego”, jego zadaniem jest zapewnienie uczestnikom rejsu rozrywki. W roli głównej występuje Stanisław Tym.

 

Poszukiwany-poszukiwana

Produkcja z 1972 roku w reżyserii Stanisława Barei. W filmie w roli głównej występuje Wojciech Pokora. Wciela się w postać pracownika muzeum sztuki – Stanisława Marii Rochowicza, który zostaje posądzony o kradzież obrazu. Grozi mu więzienie dlatego postanawia ukryć się przed organami ściągania w przebraniu gosposi.

 

Czterdziestolatek

Kultowy polski serial komediowy w reżyserii Jerzego Gruzy. Jego pierwszy odcinek wyemitowano w 1975 roku. Tytułową rolę czterdziestolatka zagrał Andrzej Kopiczyński. Oprócz niego na ekranie mogliśmy zobaczyć także Annę Seniuk, Irenę Kwiatkowską, Zofię Czerwińską, Romana Kłosowskiego, Leonarda Pietraszaka i Wojciecha Pokorę.

 

Co mi zrobisz jak mnie złapiesz

Kolejny film w reżyserii Stanisława Barei, do którego scenariusz napisał wspólnie ze Stanisławem Tymem. Film z 1978 roku opowiada historię dyrektora, który zdradza swoją żonę. Jego kochanka zachodzi w ciążę, więc mężczyzna postanawia uknuć intrygę, aby móc oskarżyć żonę o zdradę i tym samym uzyskać rozwód.

 

Kochaj albo rzuć

To trzecia część filmowej trylogii „Sami swoi”, w reżyserii Sylwestra Chęcińskiego. Opowiada historię wyjazdu bohaterów do Stanów Zjednoczonych. Kazimierz Pawlak, Władysław Kargul oraz ich wnuczka Ania wyruszają w podróż. Gdy dolatują na miejsce, okazuje się , że John, który wysłał zaproszenie zmarł parę dni wcześniej. Brat Kazimierza zostawia po sobie nie tylko majątek ale także nieślubną córkę, która jest mulatką (Pawlak i Kargul mówią o niej „Czekolada”).