Szacuje się, że ponad 3 miliony Polaków ma problemy z cukrzycą, a ponad 1 milion z nich nie wie, że na nią choruje. Cukrzyca typu drugiego zagraża szczególnie seniorom. Jednak prawidłowo dobrana dieta dla osób z cukrzycą pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi. Sprawdź, co jeść by zapobiegać rozwojowi cukrzycy.

Cukrzyca jest przewlekłą chorobą, polegającą na zaburzonej przemianie materii, a w szczególności węglowodanów. Trzustka diabetyków produkuje zbyt mało insuliny, co powoduje rozregulowanie metabolizmu. Dieta jest bardzo ważnym elementem profilaktyki i terapii cukrzycy typu drugiego. Wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi i reguluje ciśnienie tętnicze.

Jaka powinna być dieta diabetyka?

Dieta dla cukrzycowa powinna być bogata w pełnoziarniste pieczywo, kaszę gryczaną i brązowy ryż. Produkty te są bogate w skrobię i złożone węglowodany. Ważne jest, aby unikać spożywania tzw. cukrów prostych, zawartych np. w powszechnie dostępnych słodyczach.

Kolejnym ważnym składnikiem w diecie osób starszych z cukrzycą są kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Znajdziemy je w rybach, nasionach słonecznika, maśle czy oliwie z oliwek. O ilości białka w codziennej diecie powinien zadecydować lekarz. Ważne jest, aby układając menu, tak zbilansować źródła białka, aby stosunek białka zwierzęcego (chude wędliny, drób, ryby) do roślinnego (groch, fasola, soja) wynosił 1:1.

Czytaj więcej w CafeSenior: Jadłospis seniora cukrzyka >>

Przykładowe menu diabetyka – 5 przepisów na śniadanie dla osoby z cukrzycą

Dzień 1: dwie kromki razowego chleba żytniego (70 g), posmarowane cienką warstwą masła (10 g), z chudą polędwicą (40 g), pomidorem (60 g) i sałatą (20 g), mandarynka (80 g), herbata czerwona

Drugie śniadanie: mrożone maliny (150 g), kefir (300 g)

 

Dzień 2: dwie kromki pumpernikla (90 g), chudy twarożek (100 g) z rzodkiewką (30 g) i szczypiorkiem, zielona herbata i brzoskwinia (100g)

Drugie śniadanie: jogurt (150 g) z płatkami owsianymi (50 g), nasiona słonecznika (20 g), nektarynka (100 g)

 

Dzień 3: chleb razowy (2 kromki) (70 g), cienko posmarowany masłem (10 g), z szynką z indyka (40 g), sałatą (20 g), pomidorem (50 g), kawa zbożowa z mlekiem 0,5% i kiwi (100 g)

Drugie śniadanie: świeży ananas (50g), jogurt (150g)

 

Dzień 4: dwie kromki chleba pełnoziarnistego (60 g) z naturalnym serkiem homogenizowanym (100 g), rzodkiewka (40g) i ogórek (40 g), jabłko (100 g)

Drugie śniadanie: gruszka (100 g), jogurt 1,5% (200 g) z musli (50 g)

 

Dzień 5: bułka razowa wieloziarnista (60 g), delikatnie posmarowana masłem, jajko na miękko (100 g), pomidor (40g), rzodkiewka (30 g), herbata zielona i gruszka (100 g)

Drugie śniadanie: serek wiejski 3% (150 g), pestki dyni i słonecznika (20 g), grejpfrut (170 g)

Czytaj więcej w CafeSenior: Świadomi cukrzycy >>