Jesteś tym co jesz – w tym powiedzeniu jest dużo prawdy. To, jak się odżywiamy bezpośrednio wpływa na nasze zdrowie. By utrzymać szczupłą sylwetkę, liczymy kalorie. Jednak co jeść, by mieć zdrowe serce? Na czym polega dieta kardiologiczna?

Dieta kardiologiczna

Wdrożenie w życie diety kardiologicznej może w znacznym stopniu uchronić nas przed chorobami serca. Dlatego ten rodzaj odżywiania poleca się nie tylko osobom, które mają już problemy zdrowotne, ale w zasadzie wszystkim, którzy chcą mieć „serce jak dzwon”. Obok diety kardiologicznej istnieją też zalecenia żywieniowe również dla innych schorzeń. Dużą popularnością, zwłaszcza wśród seniorów, cieszy się dieta dla osób starszych z cukrzycą.

Dieta na serce

Dieta na serce znaczącą wzmacnia ten najbardziej aktywny mięsień naszego ciała. Należy uświadomić sobie, że tryb życia, jaki prowadzimy bezpośrednio wpływa na jego stan. Obok systematycznej aktywności fizycznej, dostosowanej do wieku i możliwości, należy wprowadzić odpowiednią dietę kardiologiczną. Przede wszystkim polega ona na:

  • ograniczeniu tłuszczów,
  • zmniejszeniu spożycia soli,
  • rezygnacji z przetworzonej i modyfikowanej żywności,
  • regularnym przyjmowaniu posiłków.

Czytaj też: Dieta lekkostrawna zalecana dla osób starszych

Produkty wzmacniające serce

Do produktów wzmacniających serce, które można bez wyrzutów sumienia włączyć do codziennej diety osoby dbającej o serce, zaliczamy:

  • drób (bez skóry),
  • chude ryby,
  • olej rzepakowy lub oliwę z oliwek,
  • owoce (zwłaszcza cytrusy)
  • warzywa strączkowe,
  • różnego rodzaju kasze,
  • płatki owsiane.

Osobom mającym problemy kardiologiczne zaleca się spożywanie czerwonego, wytrawnego wina. Kieliszek trunku można wypić do obiadu, ponieważ działa on przeciwzakrzepowo. Obniża także poziom fibrynogenu w układzie krwionośnym. Jeśli najdzie nas ochota na słodycze najlepiej sięgnąć po gorzką czekoladę.

Równocześnie z rozpoczęciem diety należy wdrożyć w życie systematyczną aktywność fizyczną oraz zaprzestać palenia tytoniu. Na początku walki z nałogiem pomóc może e-papieros.

Czytaj też: Rzucanie palenia – sposoby, środki, skutki i objawy

Dieta kardiologiczna 12-dniowa

Dieta kardiologiczna 12-dniowa to najczęściej tzw. dieta kardiologiczna grejpfrutowa. Dlaczego kardiolodzy zalecają spożywanie grejpfrutów w dużych ilościach? Ponieważ obniżają one poziom cholesterolu, ciśnienie tętnicze i dodatkowo przeciwdziałają miażdżycy. Jednak nie można zapomnieć o tym, że dieta polegająca na spożywaniu głównie jednego produktu skutkuje ograniczaniem dostarczania do organizmu różnych, tak ważnych wartości odżywczych.

Dieta kardiologiczna jadłospis

W diecie kardiologicznej niezwykle ważne jest regularne dostarczanie energii swojemu organizmowi. Dlatego racjonalny jadłospis powinien składać się z pięciu posiłków dziennie:

  • śniadanie: bułka pełnoziarnista lub grahamka, serek wiejski light, rzodkiewka i zioła, np. bazylia i oregano; herbata zielona;
  • II śniadanie: banan i sok z marchwi;
  • obiad: lekka sałatka z sałatka z sera feta, sałaty masłowej, selera naciowego, pomidorów, papryki i oliwek z dodatkiem oliwy z oliwek;
  • podwieczorek: winogrona lub grejpfrut;
  • kolacja: spaghetti pełnoziarniste z mięsem z piersi kurczaka i sosem przygotowanym z: cukinii, cebuli, czosnku i pomidorów świeżych lub z puszki, woda mineralna niegazowana;

By mieć zdrowe serce warto zaczerpnąć inspiracji z kuchni śródziemnomorskiej. Statystycznie to mieszkańcy tych rejonów najrzadziej zapadają na choroby serca i nadciśnienie.

Dieta kardiologiczna przepisy

Potrawy w diecie kardiologicznej nie muszą być skomplikowane. Najważniejsze są produkty, z jakich danie będzie przygotowywane. Bardzo ważne są zasady przyrządzania posiłku. Przede wszystkim należy:

  • grillować mięso lub gotować na parze,
  • zrezygnować z oleju, masła lub smalcu,
  • nie solić lub dodawać znikome ilości soli himalajskiej.

Czytaj też: