Poznaj złote zasady zdrowego i szczęśliwego starzenia się. Stosuj je codziennie, a zyskasz duże szanse na pełnię życia pomimo upływu czasu. Sięgnij po szczęście już dziś.

Po pierwsze: ruszaj się

To jest powtarzane niczym mantra przez lekarzy, trenerów, dietetyków, psychologów i innych ekspertów. Nie bez powodu. 45 minut ćwiczeń aerobowych co najmniej 3 – 4 razy w tygodniu spowoduje, że twoje serce pozostanie młode, zachowasz ładną sylwetkę, poprawisz swoje samopoczucie i zwiększysz moc mózgu. Regularny wysiłek fizyczny pomaga utrzymać masę mięśniową i elastyczność, a także poprawia ogólne samopoczucie. Liczne badania dowiodły, że osoby bardziej sprawne fizycznie w średnim wieku były mniej narażone na rozwój chorób przewlekłych w wieku starszym wieku – cechowały się m. in. niższym ryzykiem zastoinowej niewydolności serca oraz demencji.

Po drugie: wysypiaj się

Jeśli regularnie sypiasz krócej niż 6.5 godzin, twój organizm ma zbyt mało czasu na regenerację. Chroniczne zmęczenie może prowadzić do rozwoju wielu chorób, zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Właściwie ani niedostatek, ani nadmiar snu nie jest polecany, obydwa przypadki wiążą się z rozwojem różnych chorób i zaburzeń emocjonalnych.

Po trzecie: zrelaksuj się

Łatwiej powiedzieć niż zrobić, ale masz ku temu dobre warunki, bo dojrzalszy wiek sprzyja nabieraniu dystansu do rzeczywistości. A że warto się postarać, nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać – przedłużający się stres sprzyja problemom fizycznym w starszym wieku i bardzo przyspiesza proces starzenia się.

Po czwarte: dbaj o ciśnienie

Badaj regularnie poziom ciśnienia krwi, cholesterolu oraz trójglicerydów. Jeśli monitorujesz te wskaźniki, masz duże szanse na szybką i odpowiednią reakcję tak, by uchronić się przed poważnymi chorobami. Pamiętaj, że nadciśnienie wiąże się z szybszym rozwojem zaburzeń poznawczych, a więc i z demencją.

Po piąte: dbaj o przyjaciół

Ludzie, którzy tworzą szerokie sieci społeczne, uzyskują wyższe wyniki w testach inteligencji i mają niższe wskaźniki demencji. Samotność jest destrukcyjna – wiąże się z szybszym procesem starzenia się i rozwojem wielu chorób, nie tylko psychicznych. Tymczasem przebywanie wśród ludzi daje realną ochronę przed rozmaitymi problemami zdrowotnymi, poprawia humor i zwiększa chęci do działania.