„Usługa… została aktywowana. Koszt: 1,23 zł/dzień. Aby wyłączyć, wyśli sms o treści… na numer…”. Jeśli otrzymałeś sms-a o treści takiej bądź podobnej, miej się na baczności. Zwłaszcza, gdy żadnych usług nie zamawiałeś, ani nie brałeś udziału w konkursach. To może być oszustwo.

To nowa metoda na wyłudzanie pieniędzy. Autor zamiast zachęcać do zamówienia usługi, próbuje nas przekonać, że już ją zamówiliśmy. Zwykle, gdy odpiszemy na taką wiadomość, okazuje się, że z konta zniknęło nam kilkanaście, nawet kilkadziesiąt złotych.

Ponadto, usługodawca często unika podawania swoich danych teleadresowych i kontaktowych, co utrudnia kontakt w celu zgłoszenia reklamacji usługi. Zwykle wtedy próbujemy dochodzić swoich praw u operatora naszego telefonu. Warto wiedzieć jednak, że operatorzy najczęściej nie są stroną umowy, a jedynie realizują inicjowane przez użytkownika połączenie. Tak więc nie możemy w takiej sytuacji wysuwać roszczeń pod adresem np. T-Mobile czy Orange.

Jak rozpoznać podejrzany numer?

Z pomocą przychodzi Urząd Komunikacji Elektronicznej. Podpowiada, jak rozpoznać numer oszusta. Na swojej stronie internetowej podaje:
“Jeśli numer, pod który mamy wysłać SMS, zaczyna się od cyfry 7, to następca cyfra będzie oznaczała jego koszt. Na przykład wysyłasz SMS na nr zaczynający się od 72, to koszt tej wiadomości wyniesie 2 złote (plus VAT).
Jeśli numer zaczyna się od cyfry 9, to dwie kolejne mówią o jego koszcie. Czyli – SMS na nr zaczynający się od 913, zapłacisz za to 13 zł (plus VAT)”.

Są to tak zwane SMSy Premium, wysyłane z numerów o podwyższonej opłacie.

Blokada SMS Premium

UKE informuje: “Zgodnie z art. 64a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, na żądanie abonenta operator telekomunikacyjny zobligowany jest do nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów”.

Oznacza to więc, że na życzenie abonenta operatorzy są zobowiązani do bezpłatnego określenia progu kwotowego dla każdego okresu rozliczeniowego, powyżej którego wysyłanie SMS-ów premium zostanie zablokowane.

Twój operator – przypuśćmy, że jest nim Plus – musi zaoferować ci przynajmniej 3 takie progi: 35, 100 lub 200 zł. Jeśli wybierzesz 35 zł i go przekroczysz, wysyłając smsy np. na różne konkursy (czyli za pośrednictwem numerów o podwyższonej opłacie), Plus jest zobowiązany do poinformowania cię o tym. Wówczas decydujesz, czy chcesz zablokować połączenia przychodzące i wychodzące z takimi numerami.

Aby przekonać się, jakie usługi faktycznie subskrybujemy, warto zadzwonić na infolinię operatora. To da nam pewność, czy otrzymany sms ma rzeczywisty związek z naszym abonamentem, czy to oszustwo.

 

Autorka: Anna Orzechowska