Osteoporoza bywa nazywana przez lekarzy milczącą złodziejką kości, ponieważ przebiega bezobjawowo i bezboleśnie przez długi czas, siejąc spustoszenie w układzie szkieletowym. Z roku na rok zapada na nią coraz więcej osób (w Polsce choruje 2,5 miliona kobiet i prawie pół miliona mężczyzn), a specjaliści szacują, że w przyszłości, co czwarta pani i co piąty pan będą dotknięci tym problemem. Ze względu na skalę zachorowań osteoporoza została wpisana na listę chorób cywilizacyjnych. Jest poważną dolegliwości, dlatego warto wiedzieć o niej jak najwięcej, by jej zapobiegać i odpowiednio szybko reagować, gdy pojawi się mimo profilaktyki.

Artykuł partnera

Osteoporoza – przyczyny

Za jedną z najczęstszych przyczyn osteoporozy specjaliści uważają osłabienie tkanki kostnej, które z kolei powoduje niedobór wapnia w organizmie. Sole wapnia są bowiem składnikiem siatki kolagenowej znajdującej się we wnętrzu kości. Towarzyszy jej również substancja gąbczasta. W wyniku niedoborów obie stają się nieregularne i rzadkie, przez co następuje spadek masy kostnej i dochodzi do zrzeszotnienia kości (osteoporoza). Warto dodać, że za występowanie osteoporozy odpowiada również tryb życia. Szczególnie narażone na zachorowanie są osoby prowadzące siedzące tryb życia, nadużywające alkoholu, pijące zbyt dużo kawy oraz palące papierosy. W dymie papierosowym znajduje się bowiem kadm niszczący kości, a kofeina utrudnia wchłanianie wapnia. Ryzyko choroby zwiększa także dieta uboga w wapń i witaminę D.

Czytaj też: Rzucanie palenia – sposoby, środki, skutki i objawy

Rola diety w profilaktyce osteoporozy

Skłonności genetyczne i indywidualne uwarunkowania organizmu sprawiają, że w wielu przypadkach choroby nie da się uniknąć, jednak dzięki odpowiedniej diecie i aktywności fizycznej można z powodzeniem zapobiegać jej przez długie lata. Ponadto właściwie zbilansowany jadłospis pomoże uchronić przed zrzeszotnieniem kości osoby znajdujące się poza grupą najwyższego ryzyka. Warto dodać, że dieta złagodzi przebieg dolegliwości, gdy te mimo wszystko się pojawią. Produktami priorytetowymi w profilaktyce osteoporozy są składniki bogate w wapń. Wspomniany pierwiastek ma bowiem duży wpływ na kondycję szkieletu, ponieważ bierze udział w tworzeniu i mineralizacji tkanki kostnej. Warto wiedzieć, że na stan kości wpływa mają również inne mikroelementy. Równie ważną rolę w profilaktyce osteoporozy odgrywa witamina D, która zwiększa wchłanianie wapnia i pobudza powstawanie komórek kościotwórczych. Kolejnym pierwiastkiem na liście substancji przyjaznych szkieletowi jest magnez biorący udział w procesie przyswajania wapnia. Witamina K ma z kolei wpływ na aktywność białka wiążącego Calcium w kościach. Witamina C jest natomiast niezbędna do prawidłowej syntezy kolagenu, który jest głównym składnikiem organicznym kośćca. Dieta zapobiegająca zrzeszotnieniu kości powinna więc zawierać produkty bogate we wspomniane pierwiastki i witaminy.

Czytaj też: Osteoporoza dieta – jadłospis seniora z osteoporozą

Produkty obowiązkowe w profilaktyce osteoporozy

Nie jest tajemnicą, że to, co jemy, ma ogromny wpływ na stan naszego zdrowia. Warto zauważyć, że jeszcze większy wpływ na kondycję organizmu ma to, czego nie jemy. Zapominając o produktach bogatych w wapń, witaminę C i K czy magnez, zwiększamy ryzyko wystąpienia osteoporozy kilkukrotnie.

W jadłospisie nie powinno zatem zabraknąć niepasteryzowanego mleka oraz jego przetworów. Na liście produktów obowiązkowych znajdują się więc przede wszystkim jogurty, twaróg oraz ser żółty. Warto wiedzieć, że to ten ostatni jest najlepszym źródłem przyswajalnego wapnia. Wystarczą trzy szklanki dobrego mleka dziennie oraz dwa plasterki sera, by ustrzec organizm przed chorobą.

Równie ważną rolę w diecie odgrywa witamina D, którą znajdziemy w jajach, olejach roślinnych, wątróbce oraz pełnym mleku i jego przetworach. Najlepszym źródłem witaminy D są jednak promienie słoneczne. Warto pamiętać, by poświęcać przynajmniej 10 minut dziennie na spacery (szczególnie w słoneczne dni), dzięki którym odpowiednia ilość witaminy zostanie wytworzona w organizmie.

Pozostałe witaminy znajdziemy w owocach i warzywach, których nie może zabraknąć w żadnej diecie, a szczególnie tej mającej na celu zapobieganie osteoporozie. Na liście produktów obowiązkowych powinny znaleźć się porzeczki, cytrusy oraz jarmuż, papryka czy kapusta kiszona. Źródłem magnezu jest z kolei czekolada oraz orzechy. Warto włączyć je do jadłospisu.

W profilaktyce osteoporozy liczy się nie tylko dieta. Równie ważna jest aktywność fizyczna. Specjaliści potwierdzają, że spacery oraz nieobciążające sporty (m.in. nordic walking) są w stanie poprawić napięcie mięśni, co, w połączeniu z siłami grawitacji działającymi na szkielet w czasie chodzenia, hamuje utratę masy kostnej. Pamiętajmy więc, by chronić się przed chorobą nie tylko dobrym pożywieniem, ale również aktywnością fizyczną.

Źródło: http://calperos.pl – serwis z poradnikami na temat Osteoporozy