Podwyższony poziom cholesterolu dotyczy większości Polaków. Niestety, to właśnie on jest odpowiedzialny również za zawały serca, miażdżycę i udary mózgu. Ryzyko tych chorób można jednak obniżyć, wybierając zdrową dietę niskocholesterolową.

Ogólnopolski Program Walki z Cholesterolem „Proaktywnie dla Serca” wskazał, że aż 70 proc. Polaków ma problemy z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, bo dopiero badanie krwi jest w stanie dać pełny wynik. Gdy cholesterol – zwłaszcza LDL, czyli ten „zły”, odpowiedzialny za schorzenia układu sercowo-naczyniowego – jest zbyt wysoki, warto wziąć spawy w swoje ręce i obniżyć go. Można zrobić to całkowicie naturalne, zmieniając swoją dietę, ponieważ to właśnie ona jest w głównej mierze tutaj przyczyną.

Ogranicz produkty zwierzęce

Zbyt duża ilość mięs, wędlin, tłuszczów (takich jak masło i smalec) oraz jajek dostarcza cholesterol do organizmu człowieka z zewnątrz. Właśnie w ten sposób powstaje jego nadmiar, który skutkuje zwiększonym ryzykiem chorób. Dlatego też wtedy, gdy wyniki krwi nie są zadowalające, warto zmniejszyć ich ilość lub je wyeliminować. Oczywiście dieta niskocholesterolowa nie oznacza zupełnej diety wegetariańskiej – w kategorii produktów zwierzęcych warto wybierać przede wszystkim chude mięsa i wędliny oraz tłuste ryby, bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.

Postaw na produkty roślinne

Zwiększona częstotliwość spożywania produktów roślinnych jest jak najbardziej wskazana. W diecie wielu Polaków warzywa i owoce nie pojawiają się codziennie, dlatego warto to zmienić i jeść je każdego dnia. Produkty roślinne są bogate w błonnik, witaminy i minerały, zwierają dużą ilość wody i mało tłuszczu. Oprócz warzyw i owoców warto wybierać także produkty pełnoziarniste – pieczywo razowe, makarony, otręby, musli, kasze, warzywa strączkowe, zdrowe tłuszcze, takie jak oliwy, oleje, produkty ze sterolami roślinnymi, chudy nabiał. Jako przekąskę można wybrać orzechy, suszone owoce i nasiona. Można też przygotowywać z nich wyśmienite ciasteczka z płatkami owsianymi i przekąsić je z jogurtem.

Jedz regularnie i gotuj zdrowo

Najlepiej jeść regularnie, około 4-5 posiłków w ciągu dnia, nie zapominając o obfitym śniadaniu, które ma dać energię na cały dzień. Również potrawy powinno się przygotowywać bez długotrwałego smażenia, najlepiej na parze, w piekarniku czy na wodzie.

Zatem zmieniając swoją dietę, można naprawdę skutecznie obniżyć poziom cholesterolu – to niedużo w obliczu zagrożeń, jakie niesie jego nadmiar. Warto spróbować!