Fałszywy SMS. Telefoniczne oszustwa - jak się przed nimi chronić?

Fałszywy sms może brzmieć: "Usługa... została aktywowana. Koszt: 1,23 zł/dzień. Aby wyłączyć, wyślij sms o treści… na numer…”. Jeśli otrzymałeś sms-a o treści takiej bądź podobnej, miej się na baczności. Zwłaszcza, gdy żadnych usług nie zamawiałeś, ani nie brałeś udziału w konkursach. To może być oszustwo.
Spis treści

Fałszywy sms

Oszustwo telefoniczne może występować pod dwoma postaciami:


  • fałszywe połączenie,
  • fake sms, czyli fałszywy sms.

To nowa metoda na wyłudzanie pieniędzy. Autor zamiast zachęcać do zamówienia usługi, próbuje nas przekonać, że już ją zamówiliśmy. Zwykle, gdy odpiszemy na taką wiadomość, okazuje się, że z konta zniknęło nam kilkanaście, nawet kilkadziesiąt złotych.

Ponadto, usługodawca często unika podawania swoich danych teleadresowych i kontaktowych, co utrudnia kontakt w celu zgłoszenia reklamacji usługi. Zwykle wtedy próbujemy dochodzić swoich praw u operatora naszego telefonu. Warto wiedzieć jednak, że operatorzy najczęściej nie są stroną umowy, a jedynie realizują inicjowane przez użytkownika połączenie. Tak więc nie możemy w takiej sytuacji wysuwać roszczeń pod adresem np. T-Mobile, Play czy Orange.

 

Czytaj też: Na co zwracać uwagę, wybierając telefon dla seniora?

Fałszywy numer telefonu

Z pomocą przychodzi Urząd Komunikacji Elektronicznej. Podpowiada, jak rozpoznać numer oszusta. Na swojej stronie internetowej podaje:
“Jeśli numer, pod który mamy wysłać SMS, zaczyna się od cyfry 7, to następca cyfra będzie oznaczała jego koszt. Na przykład wysyłasz SMS na nr zaczynający się od 72, to koszt tej wiadomości wyniesie 2 złote (plus VAT).
Jeśli numer zaczyna się od cyfry 9, to dwie kolejne mówią o jego koszcie. Czyli - SMS na nr zaczynający się od 913, zapłacisz za to 13 zł (plus VAT)”.

To jest tak zwany SMS Premium, wysyłany z numerów o podwyższonej opłacie.

 

Czytaj też: Jak włączyć i wyłączyć pocztę głosową w telefonie?

 

 

SMS Premium


UKE informuje: “Zgodnie z art. 64a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, na żądanie abonenta operator telekomunikacyjny zobligowany jest do nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów”.

Oznacza to więc, że na życzenie abonenta operatorzy są zobowiązani do bezpłatnego określenia progu kwotowego dla każdego okresu rozliczeniowego, powyżej którego wysyłanie SMS-ów premium zostanie zablokowane.

Twój operator - przypuśćmy, że jest nim Plus - musi zaoferować ci przynajmniej 3 takie progi:


  • 35,
  • 100,
  • 200 zł.

Jeśli wybierzesz 35 zł i go przekroczysz, wysyłając smsy np. na różne konkursy (czyli za pośrednictwem numerów o podwyższonej opłacie), Plus jest zobowiązany do poinformowania cię o tym. Wówczas decydujesz, czy chcesz zablokować połączenia przychodzące i wychodzące z takimi numerami.

Aby przekonać się, jakie usługi faktycznie subskrybujemy, warto zadzwonić na infolinię operatora. To da nam pewność, czy otrzymany sms ma rzeczywisty związek z naszym abonamentem, czy to fałszywy sms.

 

 

Czytaj też: Co to jest Snapchat i co to znaczy snapować?

 

Fake sms


Fałszywy sms może dotyczyć bardzo różnych usług. Często wciągamy się w zabawę lub konkurs nie myśląc o konsekwencjach. Zazwyczaj nie kończy się na jednej wysłanej wiadomości. Dlatego pieniędzy może pozbawić nas między innymi:


  • usługa zagadki sms,
  • phishing (dochodzi do niego, gdy ktoś podszywa się pod inną osobę lub instytucję, w celu wyłudzenia określonych informacji, danych lub pieniędzy),
  • loteria sms,
  • ostrzeżenie o wirusie w telefonie (częste powiadomienia w systemie android).

Czytaj też: Co to są emotikony? Jakie trzeba znać?